Bara Hellenius är bra på giriga TV4

Jag är inte jätteförtjust i TV4. Duktiga och så förstås men för mycket reklam, för lite kultur, för inställsamma program, barnarbete, smetig lifestyle, för mycket reklam. Dessutom är TV4 girigt.

David Hellenius – den enda Virtanen gillar på TV4 ihop med ”Så mycket bättre”, ”Sveriges mästerkock” och de få journalister som finns kvar.

Riksreportrarna minskar från 24 till 18. De lokala TV4-redaktionerna i Jönköping, Norrköping, Falun och Sundsvall skrotas. Totalt ska 90 personer i koncernen bort när cirka 400 miljoner ska sparas.

Varför?

Är det kris?

Inte alls. Koncernens filmkanal C More går inte särskilt bra men det är journalistiken som främst kommer drabbas.

Hm.

Kanske provocerar girigheten mig extra när den drabbar underbetalda, överarbetade eller sparkade kollegor i mediebranschen. Och för att jag, till skillnad från både hatmejlare och ett riksdagsparti, anser att journalistik har en samhällsviktig funktion – den tredje statsmakten, allmänt kallad (även om media snarare är den fjärde ihop med regering, riksdag och domstol).

Det innebär inte att allt som journalister gör är viktigt.

Men det mesta är viktigare än tv-serierna på CMore.

Kassakon som drar in cirka 700 miljarder i vinst varje år.

Det här med att sparka folk trots att vinsten är hög är inget nytt.

När det korrupta finanssystemet kollapsade 2008 blev det akut läge eftersom Wall Streets girighet imploderade samtidigt som alltfler människor börjat dumpa betalda papperstidningar och ville ha nyheter gratis online.

Omställningar och nedskärningar inleddes, nya former för journalistik utvecklades. Många blev av med jobbet. Sedan fortsatte direktörerna att ropa kris, kris, kris, och KRIS! och hänvisade till en ännu större, kommande, kris – till exempel när den allra sista papperstidningen är såld.

Vanligtvis kritiskt tänkande och högst intelligenta journalister lät sig luras av direktörerna och blev mycket krismedvetna, rädda om sina jobb.

I själva verket: De senaste tio åren har de stora medieägarna dragit in miljarder i vinst. Pengar som hade kunnat återinvesterats i verksamheten eller läggas i lador för om krisen, på riktigt, kommer.

Sådan är nu inte kapitalismen, jag fattar det. Kapitalet nöjer sig inte med 6-8 procents vinstmarginal när det går att få 15 procent genom att slimma och sparka.

Casten Almqvist förtjänar sina 9,4 miljoner kronor i årslön genom att skära ned på anställda.

Många mediehus, särskilt på landsorten, har haft det tufft men egentligen är det bara Peter Hjörne, som ärvde makten över koncernen Stampen, som helt misslyckats. Under samma 10–15 år som han gjorde en rad inkompetenta affärer som nästan försatte flaggskeppet Göteborgs-Posten och cirka tio tidningar till i konkurs, belönade han dock sig själv skamlöst med 150–200 miljoner kronor.

Casten Almqvist, vd på TV4-gruppen, gör däremot skäl för sin för sin lön på 9,4 miljoner kronor om året från Bonniers. Almqvist ser till att vinsten varje år ligger kring 600–800 miljoner kronor genom att skära ner på väsentligheter och behålla underhållning. 2014 la TV4 – ”en del av Sverige” – ner nästan alla lokalredaktioner av inga andra skäl än girighet.

Journalistik är dyr, underhållning är billig. Almqvist sparade med råge in sin groteska årslön genom att göra cirka 100 jobb onödiga. När han nu ska kapa 90 jobb till har han faktiskt mage att samtidigt skryta över hur bra affärerna går:

– Vi har aldrig haft högre intäkter för motsvarande period sedan företaget startade 1990. Det är inget jag "hävdar" utan ett faktum, säger han till branschtidningen Resumé.

Snurrigt? Inte alls. Bland direktörer och ägare mäts framgång enbart i pengar. 90 nya arbetslösa är bara vinst. Skälet Almqvists anger är en framtida eventuell kris som kan komma, bla bla bla.

Läs mer: VIRTANEN: TV4:s socialdarwinism är numer ungas
vardag

Sa jag att jag inte är särskilt förtjust i TV4? För mycket reklam, för fega program, för grällt tråkigt. Jag gillar ”Så mycket bättre” och ”Sveriges mästerkock”. Programledaren David Hellenius är otroligt duktig. Journalistiken, den som finns kvar, är bra.

I övrigt är jag inte i målgruppen. Särskilt inte direktörernas.

VECKANS...

…BABE. Alicia Keys lagerrensar, bland annat en ljuvlig akustisk version av ”No one”. Alica K är bäst.

…SERIEBOK. ”Vad är egentligen fascism?”, Kalle Johansson. Jag skrev om den i går och har fått stora mängder hatmejl från sverigedemokrater. Märkligt, varför skulle de känna sig träffade av denna briljanta sammanfattning – som de inte ens läst – om fascismen som den utvecklades på 1920-talet. Extremt skicklig bok på bara 50 sidor cirka, alla borde läsa den – särskilt äldre, särskilt män. Unga, och särskilt unga kvinnor, har mycket svårt för auktoritära idéer. SD, Trump, brexit, Le Pen, – alla högerpopulistiska rörelser bärs fram av äldre vita män som upplever att de blivit omkörda i det liberala samhället.

…ROCK. Den putslustige, hippe och stenseriöse Father John Misty, som slog igenom med storverket ”I love you, honeybearhar just släppt fina, Elton John-tonade och smådeprimerade ”Pure comedy”, men det är singeln ”Real love baby” som är den verkliga burgaren. Han har Springsteen-hits inom sig, den här 35-åringen som egentligen heter John Tillman och faktiskt inte växte upp långt från Chevy Chase, Maryland.

Father John Misty på Way out west, Göteborg, 2015.

…BOKBOJKOTT. 150 (siffran växer ständigt) författare bojkottar årets Bokmässa i Göteborg eftersom mässan tillåter högerextremister att delta. Knepig fråga, yttrandefriheten är en helig sak och högerextremister medger självfallet aldrig att de är högerextremister. Men jag tror att Klas Östergren, Sara Stridsberg, Peter Englund och de andra markerar rätt. Om inte nazismen straffat ut sig efter sex, sju miljoner mördade judar och ytterligare ett par miljoner utrensade, främst romer – då lever vi inte i en demokrati utan ultraliberal anarki. Samtidigt är det deprimerande att notera att yttrandefriheten i princip blivit en höger-vänster-fråga. Borgerligheten har mer acceptans för nazismen är vänstern, medan liberalerna kliar sig i huvudet. Precis som på 1930-talet.

…FÖR ÖVRIGT anser jag att ”Let’s dance” bör förstöras.