”På tiden att den kompetensen lyfts fram”

Erika Josefsson/TT

Jenny Rydberg/TT

Publicerad 2020-02-11

Valet av Diane Warren och Anna Netrebko som årets Polarpristagare applåderas. Men Netrebkos politiska "snedsteg" lyfts också fram i kommentarerna.

Är det någon som är värd Polarpriset så är det Diane Warren. Det menar musikskribenten Anna Charlotta Gunnarson som hyllar valet.

– Det här är jätteroligt, och på tiden att den kompetensen lyfts fram. Det har funnits många kvinnor i bakgrunden i musikindustrin och det blir en väldigt symbolisk handling att välja henne, säger hon.

Gunnarson tycker också att det är roligt att man premierar någon som har skrivit "mainstreamklassiker".

– Som kvinna är det mycket lättare att få uppmärksamhet om man är singersongwriter, jag tror att det är väldigt många som inte känner till henne, till och med i musikkretsar.

Anna Charlotta Gunnarssons entusiasm delas av kulturjournalisten Andres Lokko, som skriver i Svenska Dagbladet:

"Min spontana reaktion när Polarprisjuryns val föll på den amerikanska kompositören Diane Warren var att de – efter 28 års förvirring över vad de egentligen vill uppnå – faktiskt fann sin själ."

Lokko kallar även Warren för "de senaste nästan 40 årens mest skickliga och genreöverskridande legokompositör – som har verkat en bra bit utanför pop- och rockhistoriens traditionella finrum".

"En gammaldags operadiva"

Operakritikern Bo Löfvendahl på Svenska Dagbladet är inte riktigt lika entusiastisk över Anna Netrebko som årets klassiska Polarpristagare.

– Det är ett gediget val, men inte särskilt spännande. Mer än någon annan i dag uppfyller Anna Netrebko förväntningarna på en gammaldags operadiva. Hon tar plats och är inte rädd för att ställa sig i centrum, säger han till TT.

I de här sammanhangen menar han att hon är förhållandevis ung, hon har ännu inte fyllt 50 år, men är mitt i en internationell karriär. Löfvendahl tror att det kan vara bra med en pristagare som syns och märks, även i den klassiska genren.

– Hon har en väldig bredd och en repertoar med många olika typer av roller, men hon väljer sådant hon verkligen behärskar. Det är ofta ganska stora dramatiska roller som hon kanske är allra bäst på, men även lite mer lyriska och känslosamma roller kan hon bra.

"Förlåtit hennes fel"

I Dagens Nyheter kommenterar musikskribenten Camilla Lundberg valet genom att konstatera att den 48-åriga ryska sopranen har allt – men att hon också är en produkt av "demondirigenten" Valerij Gergijevs "framgångsregemente" på Marinskijteatern.

"I tjugo år har hon varit operavärldens största cover girl och, som det anstår en diva, bjudit på en och annan skandal. Men Metropolitan, Wienoperan, Covent Garden etcetera – och nu även Polarpriset – har alltid förlåtit hennes fel och snedsteg. Som när hon donerade en miljon rubel åt Donetsks beväpnade rebeller eller avfärdade metoo med motiveringen att det rör sig om talanglösa artister", skriver hon.

Camilla Lundberg antar dock att Polarpriset har säkrat Netrebkos närvaro i Stockholm.

"Det skulle kunna motivera det utomordentligt konventionella valet av Anna Netrebko, som annars fått alla priser som finns, särskilt från Ryssland."

"Väldigt tråkigt"

Den svensk-ukrainske konsertpianisten Natalya Pasichnyk riktar hård kritik mot juryns val av Anna Netrebko.

"Det känns väldigt tråkigt att det i den musikaliska eliten finns en enorm oförståelse eller ovilja att förstå de här frågorna. Man säger att politik och musik inte hör ihop. Det är en väldigt bekväm position, speciellt om man betänker att artisten själv inte tycker så utan uttrycker sig väldigt tydligt i politiska frågor", säger Natalya Pasichnyk till DN.