Efter nedsläckningen av TV4:s kanaler: “Prognosen ser inte bra ut”

TV4 och Com Hem-bråket fortsätter

Uppdaterad 2019-12-12 | Publicerad 2019-12-11

Sedan midnatt har Tele2-ägda Com Hem släckt TV4:s kanaler och C More, något som påverkar en tredjedel av Sveriges hushåll.

Samtidigt finns det ingen prognos för när parterna kan komma överens.

– Kunderna är förstås väldigt upprörda och det har vi full förståelse för, säger Louise Ekman, pressansvarig på Tele2.

Bråket mellan Telia/TV4 och Tele 2/Com Hem fortsätter.

– Vi hade det första samtalet med Telia i går kväll, endast några timmar innan avtalet gick ut. Vi ser positivt på att vi äntligen har kommit igång med de här samtalen och hoppas att den här dialogen ska fortsätta nu, säger Louise Ekman, pressansvarig på Tele2.

Men parterna kom inte överens och i dagsläget vet man inte när eller om tittarna kommer att få tillgång till kanalerna igen.

Misslyckande för alla parter

Louise Ekman säger att de stod till Telias förfogande hela kvällen igår och hade kunnat sitta i flera timmar i förhandling, men att Telia avböjde den möjligheten. 

– Bollen ligger hos Telia nu. Tyvärr så kom vi inte så långt som vi hade hoppats på, vilket är ett misslyckande för alla parter och inte minst för kunderna som drabbas. I nuläget har vi inte kommit fram till något, vilket gjorde att vi tvingades släcka kanalerna.

Besvikna tittare rasar över beslutet på bland annat Com Hems Facebooksida.

– Kunderna är förstås väldigt upprörda och det har vi full förståelse för. Vi tar det på största allvar. Vår vd Anders och kommersiella chef Samuel kommer att själva sitta i kundservice under dagen för att lyssna på kunderna och svara på frågor.

Samtidigt ska alla kunder ha fått ett individuellt mejl och sms med information om hur just de kan ersättas under den här perioden.

TV4: Oansvarigt av Com Hem

Charlie Forsberg, presschef corporate på TV4, säger att de inte vill något hellre än att Com Hem ska låta sina tittare se TV4 och hitta en lösning. 

“Därför erbjöd vi också till och med julklappen igår som hade gett deras kunder möjlighet att se TV4 gratis även utan avtal. Det är en sak att vi inte kommer överens, men det är oansvarigt av Com Hem att låta det gå ut över tittarna. Våra tittare är förstås besvikna över situationen som Com Hem orsakat. Vi hjälper för fullt våra tittare att se sina favoritprogram på TV4 Play och C More”, skriver han i ett sms. 

Com Hem har tidigare sagt att de tacksamt tar emot julklappen den om det innebär att kunderna kan få se på TV4:s kanaler på det sätt de vill, även efter jul.

“Vi ser nu fram emot att prata med Telia för att säkerställa att julklappen inte bara är ett försök från dem att förhala förhandlingarna ytterligare, och något som TV4-tomten kommer dra tillbaka så snart den annonstäta perioden är över i januari”, skrev Com Hem i ett pressmeddelande.

Följ ämnen i artikeln