Nationalmuseum omformulerar antika ideal

Erika Josefsson/TT

Publicerad 2020-02-18

Nefertiti blir en samtida kvinna, och ensamstående mödrar ges madonnors resning. Århundraden av konsthistoria ekar och flyger i Nationalmuseums lätta, tunga och ibland till och med vilda utställning "Inspiration – ikoniska verk".

En vingförsedd man i verklig storlek. Är det Jesus som återuppstår, eller en människas längtan efter att överskrida sina egna jordiska begränsningar? Vad man ser beror på vem man är, men valet att göra den nakne mannen i naturlig storlek var ett medvetet grepp för att underlätta identifikation, berättar den brittiske konstnären Mark Karasick.

– Om kroppen är liten blir det ett intellektuellt koncept men så snart det är i verklig storlek känner man att det är mänskligt.

De konsthistoriska ikonerna går igen i verk av ett 30-tal internationella konstnärer på Nationalmuseum i Stockholm. Utställningen är en satsning utöver det vanliga och Mark Karasicks "Navigatören" är gjord direkt till den. Hans svävande man är inspirerad av Michelangelos teckning "Kristus på korset" som Karasick har närstuderat på British Museum, och sedan givit vingar modellerade efter den tyske glidflygaren Otto Lilienthals konstruktioner.

"Navigatören" består av 508 små målningar i färg och varmt vax, en uråldrig teknik som Mark Karasick har använt i 35 år och som ger verket en drömsk lyster.

Likt Maria i Rom

Michelangelo går igen även i Marina Abramovics "Pietà", ett självporträtt där hon själv bär sin livlösa partner så som Maria håller den döde Jesus i Peterskyrkan i Rom.

– Alla verk talar med varandra, det är en hel konversation som pågår. Vi är alla del av något mycket större, det här är en väldigt inkluderande utställning, säger Mark Karasick.

Även själva museet som institution ingår i det samtalet, betonar överintendenten Susanna Pettersson som tillsammans med den brittiske kuratorn James Putnam och den finske fotografen Ola Kolehmainen har jobbat med utställningen i fem år. I grunden finns en diskussion om hur den europeiska "museifamiljen", med Altes Museum i Berlin som förebild, har varit med om att skapa den konsttradition som de samtida konstnärerna nu refererar till.

"Jättehäftig början"

Ola Kolehmainen kommenterar Nationalmuseets 1800-talssamling av gipskopior föreställande unga starka kroppar. Kolehmainens bildverk föreställer i stället en berusad gammal kvinna – en marmorstaty på Glyptoteket i München – som aldrig skulle ha kommit i fråga för en gipskopia till Nationalmuseets trapphall.

– Det blir en jättehäftig början på den här utställningen, "Drunk old women". Om man tittar närmare ser man hur den här marmorn är hudliknande och helt otrolig, säger Susanna Pettersson.

Hon är särskilt glad över att ha fått konceptkonstnären Joseph Kosuth att göra ett nytt verk utifrån en av museets egna målningar av drottning Kristina, här upp och nedvänd och med särskilt utmärkta blickpunkter.

– Han verkligen utmanar oss att titta och fundera.

Bland de helt nygjorda verken finns också schweiziska Sara Masügers skulptur med en stark kvinnokropp som slåss mot ormar, hennes egen version av den klassiska Laokoongruppen där kampen förs av män.

Även Jarmo Mäkiläs målning av den finske metalsångaren Ville Valos tatuerade ryggtavla talar med antiken.

Yinka Shonibares installation av en gungande svart kvinnokropp klädd i afrikanska tyger är den brittisk-nigerianske konstnärens förföriska uppror mot europeisk rokoko, ett motiv från konsthistorien men också från vanliga bokmärken.

– Man behöver inga konsthistoriska kunskaper för att bli glad och njuta av den när utställningen, men samtidigt hoppas jag att de som kan jättemycket också kan hitta nya länkar till historien, säger Susanna Pettersson.

"Inspiration – ikoniska verk" visas 20 februari till 17 maj.

Följ ämnen i artikeln