Så gör Sveriges Radio om kanalen P3

Fortsätter satsa på podcasts: ”Naturlig utveckling”

avCornelis Rikken

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Cajsa Lindberg, utbudsdirektör på Sveriges Radio.

P3 har länge riktat sig till de yngre lyssnarna.

Nu gör radiokanalen om sitt format i hopp om att nå en bredare målgrupp.

Sveriges Radio offentliggjorde sina kommande planer för P3 på torsdagseftermiddagen.

I ett inlägg på deras blogg skriver Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör med ansvar för utbudet, om hur formatet kommer göras om till 2020.

”P3 kommer framöver att rikta sig till en publik som vill lära sig nya saker och är intresserad av musik och samhällsfrågor – oavsett ålder”, skriver hon.

Gör om formatet

Cajsa Lindberg skriver att det nya formatet innebär att redaktionsgränserna kommer suddas ut, samarbetet över hela kanalen i hela landet kommer öka och att programnamnen till största del kommer försvinna.

”Vi kommer istället att ha en tablå som i huvudsak är baserad på fyra större pass på vardagarna som går in i varandra naturligt och sänder omlott; morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll”, skriver hon.

Cajsa Lindberg menar att lyssnarna helt klart kommer märka av förändringarna.

Lyssnarfavoriten ”Morgonpasset” kommer dock fortsätta som vanligt.

– Det går inte att ta bort. Publiken älskar ”Morgonpasset” och de har en otrolig relation till sin publik, säger hon.

Fortsätter satsa på poddar

Samtidigt kommer P3 fortsätta satsa på podcasts – något som har varit en stor framgång för kanalen.

Cajsa Lindberg menar att satsningen är en del i att anpassa sig till sina lyssnares beteende.

– De tar till sig digitala vanor snabbare. De lyssnar i större utsträckning på streamad musik och på poddar och är mer digitalt framåtlutade. Så det är ju en ganska naturlig utveckling att de också gått över till att lyssna på mer poddar.

ARTIKELN HANDLAR OM