Beskedet i natt: kanalerna försvinner från Telia

Publicerad 2015-04-01

I natt blev det klart: SBS Discoverys kanaler försvinner ur Telias sortiment.

Kunderna rasar mot lösningen med ersättningskanaler – som många redan har i utbudet

– Ärligt talat tycker jag att det är skit, säger Jeanette Höglund.

Jeanette Höglund.

De förhandlade in i det sista.

Men tv-leverantören Telia och medieföretaget SBS Discovery kunde inte komma överens om vilka SBS-kanaler som skulle finnas i Telias utbud och hur mycket det skulle kosta leverantören.

”Beklagligt”

Vid midnatt bekräftar SBS Discoverys presschef Dan Panas att parterna inte kunnat mötas och att deras kanaler nu försvinner från Telia.

– Beklagligt nog har Telia valt att vid midnatt släcka ned Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, Eurosport, Eurosport 2, TLC och våra andra kanaler för sina tv-hushåll. Vi tycker att det är beklagligt att de som tittar på våra kanaler via Telia drabbas på det här sättet. Det är mycket, mycket tråkigt, säger han.

Nöjesbladet söker Telias presschef Iréne Krohn.

Beskedet innebär att tittare i runt 700 000 hushåll drabbas.

Presenterade nödlösning

Tidigare under dagen hade Telia presenterat sin nödlösning: i samma stund som bland annat Kanal 5, 9, 11 samt TLC och Discoverykanalerna försvann ur utbudet skulle de ersättas av kanalerna Fox, National geographic och Natgeo wild.

– De väljer att i stället erbjuda sina kunder de mycket små kanalerna Fox, National geographic och Natgeo wild. Våra kanaler är dock tillgängliga hos alla övriga distributörer och vi ser ingen anledning till att vi inte skulle kunna finnas även hos Telia. Vår dörr står öppen för dem, säger Dan Panas.

Telias presschef Iréne Krohn berättade tidigare under dagen att hon hoppade att kunderna skulle se det som en rimlig kompensation.

–Vi hoppas att man gör det men det kommer säkert finnas kunder som inte tycker det. Vi hoppas att de tar sig tid att lära känna de nya kanalerna, sa hon då.

Hon kommenterade även kritikstormen på sociala medier.

– Det är väldigt många besvikna kunder som har hört av sig. Det är naturligtvis jättetråkigt att våra kunder kommer i kläm på det här sättet.

Tittarna kritiska

Men hoppet var förgäves. Under hela gårdagen rasade tittarna mot Telia för lösningen.

Telias Facebooksida bombarderades med mängder av kritiska inlägg.

”Sportkanal ersätts med naturkanal?? Vill jag betala för att se ännu fler pippande lejon så åker jag på safari. Uselt Telia. Uselt!”, skrev en av många upprörda tittare.

Jeanette Höglund är en av alla Teliakunder som har det stora Teliapaketet. I det ingår redan ersättningskanalerna och hon kompenserades i stället med en gratismånad på streamingtjänsten HBO Nordic.

– Jag förstår inte hur man kan kalla det ersättning när kanalerna redan finns. Och de kanaler som försvinner är de jag tittar mest på, särskilt Femman. Det är inte en fullgod kompensation. Ärligt talat tycker jag att det är skit, säger hon.

Berörda kunder som inte är nöjda med tv-paketet kan säga upp tjänsten utan uppsägningstid.
 

För bästa nöjeskollen - följ Nöjesbladet på Facebook och bli helt otroligt allmänbildad på kuppen

Tittarnas ilska mot Telia

Kommentarer på Telias Facebooksida (i urval):

”Vill INTE ha kompensation!!!! Vill ha kanal 5. UPPFATTAT!”

”Sportkanal ersätts med naturkanal?? Vill jag betala för att se ännu fler pippande lejon så åker jag på safari. Uselt Telia. Uselt!”

”Om nu alla kunder gör som vi tänker göra så går Telia back med den nätta summan av 6.123.000.000 kr ca om året. Så man kan ju hoppas att tvisten var värt det”

”Vilken jäkla Kalle Anka-kompensation. Borde inte vara mer än rätt att ni minst halverar avgifterna för lagom- och storpaketet tills ni löst konflikten (...) Det ni kom med nu är ju inte värt att slänga i soptunnan ens”.

”Jahapp.. betyder det att man måste leta upp någon rumänsk ful-stream för att kunna följa EM-kvalet?”

”Hejdå Telia! En trogen kund sen 8 år blir nu kund hos Viasat som tyvärr är överbelastade idag "'konstigt nog'”

”Jag har en låda fyrtums-spik som jag kan skänka till er, så kan ni spika igen tv-avdelningen för den fungerar inte hos er.”

Kommentarer på Nöjesbladets artiklar och på Nöjesbladets Facebooksida (i urval):

”Ruttet att man får "ersättning" med kanaler man redan har... Som att torka sig innan man skiter”

”Lite som om man skulle sitta på rättegång efter att ha blivit grovt misshandlad och domaren frågar: Är det ok om du får en klubba istället för pengar?”

”Ska man bli tvingad att gå till The Pirate bay för att se sina favoritserier i fortsättningen?”

”Telia kan i det här läget hoppa och skita. Dags att byta leverantör”.

”Nöjd med ersättningen?! NEJ!!!! Känner mig totalt lurad!”

”Vilken skitersättning. Varför skulle jag vilja ha dom kanalerna?”

”Men för helvete!! De kanalerna har jag ju redan?”

”Att ersätta Kanal 5 och Kanal 11 med Fox och National Geographic är ett skämt! Tycker att Aftonbladet ska starta ett riksomfattande upprop eller namninsamling för att kanalerna ska behållas som de är.”

”Jag tycker det är under all kritik. Om jag har köpt en Mercedes så vill jag inte ha en Opel/ WV istället. Jag vill ha den vara jag betalat för.”