Kunderna rasar: Har redan ersättningskanalerna

Uppdaterad 2015-04-01 | Publicerad 2015-03-31

”Fruktansvärt dåligt”

Kundernas rasar mot Telias planerade ersättningskanaler.

För de som har leverantörens stora paket ingår redan kanalerna.

– Jag förstår inte hur man kan kalla det ersättning när kanalerna redan finns, säger Teliakunden Jeanette Höglund.

Jeanette Höglund.

Natten mot onsdag försvinner med största sannolikhet SBS Discoverys kanaler från Telias utbud.

Som Nöjesbladet rapporterat om i flera artiklar har bolagen inte kommit överens om pris och utbud i förhandlingar.

Telia hoppades att kunderna skulle tycka att ersättningskanalerna Fox, National geographic och Natgeo wild var en rimlig kompensation för den väntade förlusten av kanaler som Kanal 5, 9 och 11 samt Discoverykanalerna.

Men det gör de inte.

”Fruktansvärt dåligt”

På Telias Facebooksida rasar kunderna nu mot den planerade kompensationen genom hundratals kritiska inlägg. Många kunder har även hört av sig till Nöjesbladet för att vädra sitt missnöje. Totalt är det runt 700 000 hushåll som kan drabbas.

– Man kan knappast kalla det för ersättning. Ingen verkar vara nöjd utifrån reaktionerna. Jag tycker att det är fruktansvärt dåligt, säger Carl-Johan Carlberg.

Han har beslutat säga upp sitt avtal om kanalerna tas bort i natt.

– Försvinner kanalerna så försvinner jag. Nu får man vänta och se men det känns inte som de kommer nå en lösning, säger han.

Kanalerna ingår redan

I Telias stora paket ingår redan ersättningskanalerna. På Telias hemsida står att de kunderna i stället kompenseras med en gratismånad på streamingsajten HBO Nordic.

”Vi har stort paket + HBO. Det ni kompenserar är en månad fritt HBO! Allvarligt! Vilket skämt! Under all kritik Telia! Det är ju flera bra kanaler som försvinner”, skriver en av många upprörda kunder.

Jeanette Höglund har också det stora paketet.

– Jag förstår inte hur man kan kalla det ersättning när kanalerna redan finns. Och de kanaler som försvinner är de jag tittar mest på, särskilt Femman. Det är inte en fullgod kompensation. Ärligt talat tycker jag att det är skit, säger hon.

Hon är även kritisk mot att Telia nyligen höjde priset för paketet.

– De borde ju ha känt till det här redan då. Jag förstår att man hoppades på en lösning men man borde åtminstone ha väntat med att höja priset, säger hon.

Under tisdagskvällen har Nöjesbladet förgäves sökt Telias presschef Iréne Krohn.

Tidigare under dagen svarade hon på frågan om Telia ansåg ersättningskanalerna vara en rimlig kompensation för kunderna:

– Vi hoppas att man gör det men det kommer säkert finnas kunder som inte tycker det. Vi hoppas att de tar sig tid att lära känna de nya kanalerna.