Anders Berglund om Melodifestivalen: ”Jag ska inte vara en surgubbe, men...”

Uppdaterad 2018-07-23 | Publicerad 2018-07-21

Anders Berglund var länge lika synonymt med Melodifestivalen som Christer Björkman är i dag.

Han dirigerade liveorkestern – som sedan 2001 är ett minne blott.

– Jag ska inte vara surgubbe och säga att det var bättre förr och att orkestern ska komma tillbaka och sådär, men jag tycker dock att SVT borde ta större ansvar för den levande musiken rent allmänt, säger han i sitt sommarprogram i P1.

Anders Berglund debuterar som sommarvärd på sin 70-årsdag, i dag lördag.

Han guidar lyssnarna genom sin långa och framgångsrika karriär som kompositör, dirigent och musiker. Flera erbjudanden har dykt upp under resans gång, och som Berglund alltjämt tagit sig an med en ”det tackar man ju inte nej till-mentalitet”. Det har bland annat lett till att han varit kapellmästare för 16 svenska Melodifestivaler och 13 internationella finaler, på den tiden då programmet fortfarande hade levande orkester.

– Sanning att säga är jag ingen direkt schlagernörd, utan mitt stora intresse ligger i den levande musiken. Det finns inget häftigare än en livs levande orkester – samspelet mellan musiker och artister och den nerv det blir när man spelar tillsammans, speciellt i en direktsändning, säger han i programmet.

”SVT borde ta större ansvar för den levande musiken”

Han bjuder på ett par anekdoter från sin ”Mellotid”, som när en turkisk dirigent brakade rakt genom dirigentpulten i all sin entusiasm 1989 eller när Frankrikes artister verkade mer intresserade av att ”röka märkliga cigaretter än att tävla” 1992. Berglund var även med när Christer Björkman tog sina första steg i festivalsammanhang samma år. Han vann Melodifestivalen med ”I morgon är en annan dag”, men slutade näst sist i Eurovisionfinalen i Malmö. Året därpå ställde han upp igen, men hamnade på en delad sjätte och sista plats med ”Välkommen till livet”.

– Det blev dock ingen större framgång och han insåg själv att hans talang ligger mer i att producera och designa Melodifestivalen med bekant framgång, säger Anders Berglund i programmet.

Liveorkestern användes sista gången år 2000 i Melodifestivalen.

– Han (Björkman, reds anm) har onekligen lyft programmet till oväntade höjder, även om jag mer personligen tycker det är mer utanpåverk än musikaliskt innehåll. Jag ska inte vara surgubbe och säga att det var bättre förr och att orkestern ska komma tillbaka och sådär, men jag tycker dock att SVT borde ta större ansvar för den levande musiken rent allmänt. Så var det sagt.

”Skyller alltid på pengar”

För Nöjesbladet utvecklar Anders Berglund sitt resonemang.

– Jag vurmar ju för den levande musiken och orkestern. Jag tycker det är för lite av det på SVT nu för tiden. Det är i princip bara ”Allsång på Skansen” och ”Så ska det låta” som har livemusik, men sedan är det inte så mycket resten av året. ”Kalle Moraeus” har man ju lagt ner nu. Jag kan sakna det, om man ska vara lite kritisk, säger han.

I de sammanhang där livemusik förekommer, är det oftast i form av en kvintett eller mindre band, menar Berglund. Han efterfrågar de stora orkestrarna, som var mer vanligt förekommande förr.

– Vi bör värna om våra fantastiska, fina svenska musiker av alla de sorter av alla de genrer och det är lätt att man glömmer bort det och använder färdig musik i stället, säger han och fortsätter:

– Man skyller alltid på att man har för lite pengar, men det tror jag inte på för det beror på hur man fördelar pengarna eller vad man prioriterar.

Brukar du titta på Melodifestivalen?

– Nej, inte nu längre. Jag hänger med och vill se vem som vinner, men jag tycker det har blivit lite likformigt i musiken. Sverige försöker ju variera och ha olika inslag, men när man lyssnar på helheten sedan blir det ganska likformigt. Och så blir det ju när det är förinspelat. Det blir en ganska tråkig ljudbild musikaliskt. Självklart tycker jag det skulle vara kul om orkestern kom tillbaka även i det sammanhanget, men det måste vara under moderna former anpassade för dagens musik.

SVT: ”Vi är inte opåverkade av musikbranschen”

Peter Nyrén, programbeställare för underhållning på SVT, bemöter Anders Berglunds kritik i ett mejl till Nöjesbladet:

”Det förekommer mer levande musik i fler underhållningsprogram än ’Så ska det låta’ och ’Allsång på Skansen’. Däremot är vi i andra program inte opåverkade av att musikbranschen i allt större del består av producerad musik där soundet inte går att åt återskapa live och artister vill uppträda med sin förinspelade musik”, skriver han och fortsätter:

”Det gäller till exempel Melodifestivalen där vi inte kommer att vilja gå tillbaka till levande orkester, just för att kunna skapa möjlighet till flera olika musikstilar och artistiska uttryck.”

Sommar i P1 släpps som podd lördag 21 juli kl 07:00 och sänds i P1 kl 13:00.

Rockbjörnen