Ju äldre tittare – desto mindre värd

Aldrig har vår tid varit så värdefull som i dagens gratissamhälle. Ja tid.

Varje liten ynka sekund framför tv-burken eller nätklippet räknas.

LET’S COUNT. Numera gör folk massa saker framför teven. Allt surfande räknas och kan göra konsumenten lönsam.

Min förra krönika på just detta utrymme, ”Bra att prata – men kanske inte i livsstils-tv”, har klickats 40 443 gånger. I snitt lästes den i en minut och åtta sekunder.

Det motsvarar ungefär 29 dagar.

I tid.

Ibland läses jag mycket längre, ibland mycket kortare. Ibland nästan ingen tid alls, om jag skriver om ett obskyrt tv-program eller en rostig soulsångare. Men alltid ska tiden, av någon klyftig annonssäljare, omvandlas till pengar tillsammans med annan tid som folk spenderar – tid är pengar – hos Aftonbladet.

Det är stiligt att jag fick uppta hela 29 dagar, men vanligen är jag som de flesta andra: Den som ger av min tid.

Om underhållningen är gratis är risken stor att vi är produkten, som det moderna ordstävet lyder. Vanligtvis genom att vara ögonen som tittar på reklamfilmen under tv-programmet.

Fortfarande ger vi mest av vår tid till burk-tv.

Förra veckan tittade 2,2 miljoner svenskar på ”Mästarnas mästare”, 1,5 miljoner på ”Let’s dance” på TV4. 1,3 miljoner såg ”Smartare än en femteklassare” på SVT. ”Finaste familjen”, ”GW:s mord” (TV4) och ”Uppdrag granskning” (SVT1) hade också över en miljon tittare förra veckan, enligt MMS:s 1200 mätburkar. ”Rapport” ligger ständigt långt över miljonen.

I snitt tittar svenska folket 2 timmar och 29 minuter om dagen på burk-tv, minskningen är bara några minuter om året.

Att gammal vanlig tablålagd linjär tv skulle vara död eller ens passé är således inte sant, men för kommersiella tv-bolag blir det alltmer sant eftersom tv-apparaten, liksom konsumismen, är en generationsfråga.

Ju äldre tittaren är, desto mindre attraktiv är den för annonsörer. Ung tid är mest värd. Inte gammal saggtid. Lammköttstid! Köpstark och trendängslig tid som nu och i framtiden befinner sig framför en skärm kopplad till internet.

För ett par år sedan visade en MMS-mätning att vi totalt tittar på tv, i alla former, fyra timmar per dygn – en uppgång med en hel timme från 2010 (då det i stort sett bara fanns Youtube och olaglig streaming förutom burk-tv).

Hur mycket tv ser vi på i dag? Och hur mycket tid räknas? Om allt skryt i mediebranschen vore sant så verkar dygnet ha fått 36 timmar och ingen sover.

En gång i tiden räknades en familj som satt framför, säg, ”Let’s dance” som fem personer som tittade på ”Let’s dance”. Punkt. I dag räknas dessa fem personer även av 10, 50 eller 100 olika andra webplatser beroende på vad familjemedlemmarna ägnar sig åt för surfande med sina andra-skärmar medan de (inte) tittar på ”Let’s dance”. De är i Facebook, Candycrush, Youtube, Instagram, Snapchat, lokaltidningen, Minecraft, SR, Kanal 5, Tinder, CNN, Twitter – ja inte vet jag vad folk pysslar med på sin tid!

Men det vet de som mäter vår tid för att sälja den till annonsörer. De bevakar oss under våra promenader genom det digitala shoppingcentret, varje steg vi tar, varje klick vi gör. Ju längre tid vi stannar – desto mer är vi värda.

Vår tid är det moderna guldet och varje sekund räknas på ett sätt som det aldrig gjort tidigare. Vår mesta tid är nu, som Jan Malmsjö brukade sjunga.

Förhoppningsvis kan det få oss att känna oss värdefulla, för det enda alternativet är att betala för att slippa reklamavbrotten.

VECKANS...

Henrik Berggren tittar på ZTV där Kayo sågar Broder Daniel 1995. Ur ett gammalt SVT-inslag i ”Kobras” nya porträtt.

…POPIKON. Henrik Berggren, popbandet Broder Daniels frontfigur som är ikoniskt för oss som var barn på 90-talet, är tillbaka efter depressioner, självmedicinering och diagnoser. SVT:s ”Kobra” gjorde ett rörande minnesporträtt och en ny intervju med vår comebackande hjälte. Se den halvtimmen, och lyssna på de nya singlarna ”Run, Andy, run” och ”To my brother, Johnny” från kommande albumet. Stjärnorna på kinderna är lika solkigt karismatiska ännu, tycker jag, medan andra anser att en annan 90-talsstjärna, soulsångerskan Kayo, hade rätt när hon i ZTV 1995 sågade debutsingeln ”Cadillac” med orden ”Gå hem och tvätta dig och ta sånglektioner”.

Anna Hedenmo.

…UPPRYCKNING. Anna Hedenmo, SVT, en av Sveriges skickligaste tv-journalister blir ny ordförande i Publicistklubben, anrik pressförening som när den behövts som bäst varit som svagast men som innan dess leddes av tunga murvlar som Annette Kullenberg, Jan Guillou och Stina Dabrowski. Hedenmo får sällskap i styrelsen av ett annat välkänt SVT-proffs, Karin Hübinette. Och ta det lugnt, Hedenmo blir kvar i både ”Agenda” och ”Min sanning”.

Skarsgård och Kidman.

…SKÅDESPELARE. Alexander Skarsgård briljerar som skuldbeläggande hustrumisshandlare i ”Big little lies”, mot en av tidernas främsta skådespelerskor, Nicole Kidman, i ”Big little lies” på HBO Nordic. Skarsgård borde förresten bli näste James Bond, om bara britterna nu kan acceptera en svensk.

Frida Nordstrand och Johan Jureskog.

…KÖTT-TV. ”Världens bästa burgare”, Viafree. Jag gjorde nyligen ett besök på Johan Jureskogs lyxiga köttkrog AG i Stockholm och märkte en viss försämring sedan förra besöket, ett par år sedan. Till exempel pommes frites som var mer confiterad än friterad. Kanske upptar denna ytterst charmiga roadmovie i USA, andra säsongen nu, för mycket av Jureskogs tid. Bra för tv-tittarna, dåligt för krogbesökarna.

…FÖR ÖVRIGT anser jag att ”Let’s dance” bör förstöras.