Digitala världen har tagit över på lyxkrogen

Paris Hilton, DJ Khaled och Josh ”Fat Jewish” Ostrovsky berättar i dokumentären ”The american meme” om sina liv som influencers.

HOLLYWOOD. VI är på Mastros i Beverly Hills.

Det brukar räknas som en av Los Angeles allra bästa restauranger.

En halvtimme in på middagen sitter alla och stirrar på sina mobiler.

Det är inte för att maten är dålig. Inte på långa vägar.

Inte heller för att sällskapet är trist. Vi är sex kompisar som brukar hänga och ha massor att snacka om.

Det är bara det att den digitala världen tagit över.

Havsarborren, oxfilén, lammkotletterna och alla de andra läckerheterna ligger således och kallnar på tallrikarna medan mat instagrammas, snapchattas och facebookas.

Inte ens när det är klart tycks det gå att leva i den fysiska verkligheten. Då tar kommentarer, Iikes och vänförfrågningar vid. Allt – såklart - för att bygga ett så stort följe som möjligt på sociala medier.

Huvudskakningar runt om – när de till slut lyssnar

Jag försöker få igång en konversation genom att fråga om någon sett den utmärkta dokumentären ”The american meme” som just nu visas på Netflix.

Huvudskakningar runt om – när de till slut lyssnar.

Det är synd, för den Bert Marcus-regisserade dokumentären ger en helt annan syn på det som upptar alltmer av vår tid.

Intervjuade är Paris Hilton, Josh ”Fat jewish” Ostrovsky, Brittany Furlan, DJ Khaled och Kirill ”The slut whisperer” Bichutsky. De har alla byggt imperier på sociala medier, blivit influencers, och lever gott på det.

Det visar den första delen av dokumentären. Men det är den avslutande delen som är intressant.

Det är då de berättar vad de känner inför de digitala alter egon de skapat.

– Jag har varit 21 i två årtionden nu. Allt är del av att vara en image, ett varumärke, en produkt, klagar Paris, 37, och uppger att hon drömmer om ett liv som ”normal”.

– Vår tids digitala influenser kommer att krascha som fan, förutspår Josh som har använt sin ”berömmelse” för att bygga upp ett vinföretag.

Jag hatar alla. Jag hatar människor

– Jag tappade 100 000 följare på instagram när jag förlovade mig med Tommy Lee, säger den före detta Vine-drottningen om relationen med den beryktade rocktrummisen.

Sämst mår Kirill, 33-åringen som drar in hundratusentals kronor på att besöka nattklubbar över hela USA och hälla champagne över tjejers ansikten.

– Jag känner mig som ett djurparksdjur. Jag hatar alla. Jag hatar människor.

Inne på Mastros börjar bordskompisarna långsamt lyfta blicken från mobilerna.

När tystnaden till slut spräcks, gör den det med, ”Jag får fan inga likes på de här matbilderna”.

avMagnus Sundholm

ARTIKELN HANDLAR OM