Leila Lindholms sommarprat anmäls

Uppdaterad 2015-07-21 | Publicerad 2015-07-20

Anklagas för att ha gjort reklam

Berättelsen om egna varumärket blev för mycket.

Tre lyssnare har anmält Leila Lindholms sommarprat till granskningsnämnden – för otillbörligt gynnande.

– Manus är skickat och noga granskat av Sveriges radios jurist innan sändning, säger Leila Lindholm.

Leila Lindholm debuterade som sommarpratare förra veckan.

Programmet handlade bland annat om döden, sexismen i restaurangbranschen – och det egna entreprenörskapet.

Lite väl mycket om entreprenörskapet och varumärket, tycker vissa lyssnare.

Granskningsnämnden har fått in tre anmälningar om otillbörligt gynnande.

”Sommarvärden sålde in både sitt företag och produkter flera gånger under programmet”, ”I programmet tilläts Leila Lindholm göra upprepade marknadsföringar för egen affärsverksamhet” och ”jag anser att Leila i detta media gjorde oförskämt mycket reklam både för sina böcker som sina butiker, saknades bara adresserna till dessa” står det i anmälningarna.

”Hade också Ingvar Kamprad”

Programchefen Bibi Rödöö känner till anmälningarna.

– Vi hade också Ingvar Kamprad som pratade om att han hade skapat Ikea och vad han hade gjort på vägen där, säger hon.

Hon har själv inga synpunkter på sommarpratet.

– Vi visste ju vad hon ville berätta om och hur hon skulle uttrycka det, vi tyckte att det var okej. Så granskningsnämnden får prova det, säger hon.

Helena Söderman på myndigheten för radio- och tv säger till Nöjesbladet att både ”Sommar i P1” och andra produktioner i bland klarar sig undan fällning för att gynnandet kan vara motiverat av ett underhållnings- eller informationsintresse.

– Det har kommit in några anmälningar och vi kommer lyssna på det och granska det, då får vi se hur det låter och vad det innehåller för någonting, säger hon.

Leila Lindholm själv svarar Nöjesbladet via sms.

– Manus är skickat och noga granskat av Sveriges radios jurist innan sändning, skriver hon.

Aftonbladets Karin Ahlborg kallade Leila Lindholms sommarprat för ”ett rekordlångt reklaminslag”.

Följ ämnen i artikeln