"Call of duty"-skapare hoppas på nya snackisar

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2023-11-04

För 14 år sedan skapade ”Call of duty” rubriker med en bana där spelare fritt kunde skjuta ihjäl civila på en flygplats. När spelserien nu är tillbaka hoppas upphovspersonerna på att skapa nya snackisar.

Förra årets upplaga av ”Call of duty” bjöd på en snudd på fotorealistisk skildring av Amsterdam samt tekniskt avancerad vattenfysik, som båda ledde till positiva omskrivningar på nätet.

Den här gången, när ”Modern warfare III” står för dörren, hoppas David Swenson, kreativt ansvarig på årets huvudstudio Sledgehammer Games, att spelarna ska imponeras av ensamspelarbanornas öppnare design.

– Vi ville försöka få in det i ”kampanjen” på ett sätt som vi aldrig tidigare gjort, säger han.

Det är inte bara för det tekniska som Activision Blizzards stora kassako brukar hamna i strålkastarljuset. Spelskaparna skyr inte direkt kontroverser. I 2009 års upplaga ”Modern warfare 2” fanns banan ”No russian”, där protagonisten infiltrerat en terrorgrupp som slår till mot en civil flygplats, där spelaren kan välja att delta i masskjutningen utan att straffas. Synen på banan i fråga var minst sagt polariserande.

I en av reklamfilmerna inför höstens titel syns texten ”No russian”, en uppmaning att inte prata ryska, på en mobiltelefon, innan en person ger sig ut med ett vapen i en flygplanskabin. Texten är en tydlig referens till 2009 års bana.

– Jag kommer i håg alla känslor den innebar. Det är väldigt djupsinnigt, säger Swenson diplomatiskt.

”Svåra val”

Kollegan Shelby Carleton, som har titeln narrativ designer, säger att oavsett vad man tycker om banan så är den en del av spelhistorien.

– Jag kommer ihåg när jag spelade den för första gången, och att jag snackade om den med alla som jag visste hade spelat eller hört om den. Jag tror att det är en bra påminnelse om att spel har en betydelse och kan locka till samtal.

Om skaparna kommer att gå lika långt den här gången återstå att se. Häromåret innehöll spelet en uppseendeväckande scen där spelaren kan döda en fastbunden person efter att ha tvingat fram uppgifter ur honom, det i sin tur genom att ha pistolhotat hans anhöriga.

– Jag gillar själva idén att skapa en bana som folk pratar om. Och det är något vi hoppas att banorna i ”Modern warfare III” också kommer att göra, säger Swenson.

De som följt ”Modern warfare”-berättelsen kommer att känna igen flera av huvudrollerna. Vladimir Makarov, en skurk som fansen, enligt Swenson, ”älskar att hata”, återkommer.

– Som alltid när du interagerar med Makarov så hamnar du i de här riktigt svåra situationerna där du måste göra svåra val, lika svåra som ”No russian”-banan hade när det begav sig.

Få spelar själva

Så hur viktig är egentligen ”kampanjen”, det vill säga den berättelse som spelaren kör på egen hand? Enligt Swenson är det hela seriens ”själ och hjärta”.

Men faktum är att färre än två av tio har tagit sig igenom hela på Playstation 5. På pc är det inte ens en av tio, utifrån prestationsstatistik.

I år släpps dock det berättelsebaserade spelläget i förväg, upp till en vecka före det officiella släppet den 10 november.

– Då hinner man spela kampanjen innan man hoppar in i flerspelarläget. Det är en jättechans att få folk att bry sig om världen, rollfiguren och ta med sig spelets själ in i flerspelarläget, säger han.