Scorpios hybris kan betala sig

Joacim Persson om den attacksatsande tysken

Miljonerna har flödat men två saker kommer FKP ­Scorpio att ha bevisat när sommaren är över:

Med fel strategi är en festivals varumärke inte värt en spänn.

Och den attacksatsande tysken ska ingenstans.

Jag minns de höjda ögonbrynen. Alla blickar som sa ”herregud vilka dårar”.

Det kan ha varit min spegelbild.

Det var sommaren 2011 som vd:n Folkert Koopmans berättade att ­superfestivalen Bråvalla skulle bli ­landets största med 50 000 besökare. Han sa det i ett festival-Sverige där Peace & Love gick mot 50 000 besökare och med en ­lika osvensk hybris som hans fullständigt ogenerade sätt att prata miljoner.

Nu pekar allt på att ­Bråvalla får en succéstart. Skratten sitter långt ner i halsen.

Varför Scorpio väljer att stånga sig blodig med nya Hultsfred är däremot lika obegripligt som varför de flyttade den sista bit själ som fanns i festivalen. Men, sommaren har knappt satt på sig shortsen och två klassiska festivaler har redan satt in dödsrunan. Jag har slutat bli förvånad.

Med Koopmans nya ­vision i Stoxa kan den mycket väl vara Bråvallas största konkurrent nästa år.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln