Kändisarnas gratisutflykt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-01

Aftonbladet följde med på pr-fest till Åre

ÅRE. Richard Herrey sätter på sig sin nya jacka.

Den är värd 4 000 kronor. Men på den här resan är allting gratis.

Välkommen till två dagars pr-paradis.

Ett lämmeltåg av kändisar i likadana jackor, som myllrade ut ur ett chartrat SJ-tåg.

Det var vad som mötte Åreborna i söndags eftermiddag.

Tv-snickaren Matte Carlsson, skådespelaren Bert-Åke Varg och mångsysslerskan Regina Lund var bland dem som följde med på en tvådagarstripp till orten – komplett med skidåkning, show och middag.

Allt betalt.

Tolv företag hade sponsrat resan.

Med allt från jackor och skidutrustning till liftkort och alkohol.

Värd cirka 10 000

– Resan är sammanlagt värd cirka 10 000 kronor per person, säger festfixaren Johan Petré.

Han skickade ut 200 inbjudningar.

På OSA-listan stod både företagsledare och kändisar.

”Let’s dance”-domaren Tony Irving var en av dem som tackade ja.

– Det är en möjlighet för mig att träffa folk, att kombinera business med pleasure.

Sent på kvällen, under middagen på klassiska Dippans nya Wallmansklubb, leder han ett spontant danståg runt borden. Tv-profilen Kishti Tomita, programledarna Doreen Månsson och Harald Treutiger hänger på. Fotograferna är framme och får sina partybilder.

’Får inte vara privat’

– Klart att man ställer upp på bild, om man vill vara privat ska man strunta i att åka med, säger artisten Anna Sahlin.

Under dygnet i Åre lever

kändisarna och företagen i den perfekta relationen. Alla får en chans att bygga sina varumärken.

Marknadsför företag

– Jag blir bjuden på grund av ”Let’s dance”. Men också för att i det här fallet marknadsföra Dippan, SJ och Wallmans. Det är därför jag är här, det är mitt jobb. Men man måste kunna stå för det man marknadsför, säger Tony Irving.

Att företag använder kändisar för att få uppmärksamhet är inget nytt fenomen.

Hård konkurrens

Men det finns många aktörer på festfixarmarknaden. Och kampen om kändisarna verkar ha hårdnat.

– De vill ha grejer. Om de inte får en goodiebag får man en snyting, säger Zlatko Nedanovski, som arbetar med eventet, och skrattar.

Tony Irving får, liksom de flesta aktuella ansikten, inbjudningar till cirka tre kändisfester i veckan. Han är sponsrad med kostymer och mobilabonnemang.

Artisten Richard Herrey sitter och solar på den nyinvigda terrassen. Att delta vid sådana här evenemang är en viktig del av hans jobb.

– Man träffar folk på ett informellt sätt, det är mer värt än en halvtimmes säljmöte, säger han.

Bert-Åke Varg tar en klunk av sin öl. Han är en veteran i nöjesbranschen och mycket nöjd med sin gratisresa.

– Vilka människor har möjligheten att få två sådana här underbara dagar?

ANNONS

Följ ämnen i artikeln