Spotify gör brakförlust

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-18

Succébolaget gick back med 32 miljoner förra året

Daniel Ek och Martin Lorentzon startade Spotify som i dag värderas till två miljarder kronor. Men de stora vinsterna låter vänta på sig. Förra året slutade med en förlust på 32 miljoner kronor. "Vi är inga flashiga typer som dricker champagne", sa Daniel Ek till Aftonbladet i våras.

Samtidigt som artisterna får kaffepengar i ersättning har skivbolagen köpt in sig i en förväntad kassako.

Men trots att Spotify

värderas till nästan två miljarder går företaget med förlust.

De stora skivbolagen släppte sina låtkataloger i utbyte mot billiga aktier i företaget.

I dag värderas Spotify till nästan två miljarder kronor och skivbolagen sitter på aktier värda hundratals miljoner.

Men än så länge genererar inte företaget några vinster.

Spotifys årsredovisning för 2008 visar på en förlust på nästan 32 miljoner kronor.

Billiga flygresor

– Det kommer inte som någon överraskning. Än så länge är det ingen som tjänar pengar på Spotify, säger Hasse Breitholtz, vd på Sony Music som äger sex procent av musiktjänsten som i våras hade 1,5 miljoner användare.

Och personerna bakom Spotify är inga lyxlirare. Företagets vd, Daniel Ek, tar ut en månadslön på 50 000 kronor och uppges alltid resa i ekonomiklass.

– Vi är inga flashiga typer som äter kaviar och dricker champagne. Om man snålar räcker pengarna längre, sa Ek när Aftonbladets Peter Kadhammar i våras träffade honom på Spotifys Stockholmskontor.

116 miljoner i aktier

Hasse Breitholtz säger till Nöjesbladet att Sony Musics affär med Spotify i första hand inte handlade om pengar.

– Det skedde innan min tid här, men jag tror köpet gjordes för att få en insyn och inte för en finansiell inkomst, säger han.

Sony Musics andel i Spotify värderas i dag till 116 miljoner kronor.

– Det hade väl varit sant om vi kunde sälja aktierna, men jag vet ingen som skulle köpa Spotify för två miljarder kronor, säger han.