Benke Rydman gör ordlös dansteater

Björn Berglund/TT

Publicerad 2020-02-16

Fredrik "Benke" Rydman. Arkivbild.

Med sin helt repliklösa föreställning "Bruset" vill koreografen och regissören Fredrik "Benke" Rydman låta publiken själv tolka vad som händer på scen.

När pjäsen spelas på Teater Tribunalen i Stockholm är meningen att åskådaren ska få ungefär samma känsla som att sitta på ett torg och iaktta folklivet. Skådespelarna gestaltar olika skeenden. Sedan är det upp till dig att ladda dem med historier och betydelse.

– Din tolkning beror på vem du är och vilket humör du är på just i dag, säger Benke Rydman.

Idén från Handke

Idén dök upp när han fick en pjäs helt utan repliker av Peter Handke i händerna. Den hätska debatten kring Nobelpristagaren avskräckte honom från att sätta upp pjäsen. Men upplägget fascinerade honom – och de skilda åsikterna om Handke blev ingången till hans egen pjäs.

– I dag är det så polariserat vad man tycker och man är så tvärsäker på allt. Jag ville göra ett verk som var väldigt mångtydigt genom att göra en ordlös pjäs där man kan tänka in lite vad man vill, säger Rydman och fortsätter:

– Vi människor är komplexa personer, men det finns inte riktigt plats för det i det här bruset vi lever i.

Dansande skådisar

Bland skådespelarna finns Shebly Niavarani, Gunilla Röör, Per Sandberg och Fredrik Lycke. Att arbeta med skådespelare snarare än dansare blir en utmaning, tror Rydman.

– Dels är några av dem äldre, men det tycker jag bara är en tillgång. Rent fysiskt blir det begränsat, men det man vinner är skådespelarnas erfarenhet av att skapa karaktärer med vilja och rikting.

"Bruset" har premiär 18 april på Teater Tribunalen. Föreställningen blir den sista som Kulturhuset Stadsteatern sätter upp innan man flyttar tillbaka till de nyrenoverade lokalerna vid Sergels torg.

Följ ämnen i artikeln