”Årets tjejgängsfilm” är en förvirrande slogan, Fox

Sylvia Balac om marknadsföringen av strippfilmen ”Magic Mike XXL”

”Magic Mike XXL” marknadsförs av 20th Century Fox som ”årets största tjejgängsfilm alla kategorier”.

Spännande ord, tjejgängsfilm. Det får mig först att tänka på filmatiseringerna av Joyce Carol Oates ”Foxfire”, franska ”Girlhood” och ”Springbreakers”. Alltså filmer om (delvis kriminella) gäng, ­bestående av tjejer.

Jag tänker också på Nina Hemmingsons (icke kriminella) tjejgäng i mellanstadiet som hon berättade om i sitt sommarprat. De som älskade hårdrock och modigt stod upp emot killarnas ”bröstkontroller”.

Men ”Magic Mike XXL” handlar inte om ett tjejgäng, ­utan om ett strippande killgäng.
 

Så det är nog varken tjejerna bakom tidnings­rubriker som ”Ensam man rånad av tjejgäng” eller 12-åriga hårdrocks­tjejer som Fox har som målgrupp. Utan snarare kvinnorna bakom google-­resultat som ”Tips på resa för ett tjejgäng!” eller ”Hasselnötsglass på Brillo med härligt tjejgäng!”

Lite den gamla Ladies night-publiken, sådär, ett gäng kvinnliga, heterosexuella vänner som vill dregla efter halvnakna män.

Inget fel med det, men problemet med en så specifik slogan och målgrupp är också att den stänger ute en väldig massa människor. Kan inte ”Magic Mike XXL” också vara ”årets böggängsfilm” eller ”årets lesbiska tjejgängsfilm”?

Jo, faktiskt, enligt några amerikanska filmbloggare. Filmens positiva och varma skildring av dragkulturen lyfts fram, liksom en kort men brännhet scen mellan Jada Pinkett Smith och Elizabeth Banks.
 

Och heterosexuella män i grupp verkar vara de som har mest nytta av att se filmen, eftersom den visar killar som behandlar kvinnor med respekt. Men män brukar bli betrodda med att välja sina filmer själva, utan marknads­förings­slogans.

Ordet ”killgängsfilm” får i alla fall noll träffar på Google.
 

Delvis charmig och delvis helt otittbar, skriver Emma Gray Munthe om ”Magic Mike XXL”. Missa inte recensionen här.

Följ ämnen i artikeln