Beyoncés backlash var bara en tidsfråga

Kristin Lundell: Efter ett decennium med superstjärnekultur finns ett sug efter dess motsats

Det var utlovat att en stor nyhet skulle avslöjas.

Beyoncé-fansen började genast spekulera.

Var en ny skiva på väg? Eller ett syskon till Blue Ivy?

Något spektakulärt skulle det garanterat vara eftersom fansen hade uppmanats att ställa väckarklockan och slå på ”Good morning America” där hemligheten skulle avslöjas.

Man kan säga att peppen var på topp.

Man kan säga att den inte stannade där särskilt länge.

Nyheten som kablades ut för fulla basuner förra veckan var nämligen att den 34-åriga superstjärnan funnit en vegansk diet som under tre veckor hade gjort underverk med hennes figur.

”Okej, så Beyoncé väckte oss bara för att säga att hon gått ner i vikt” twittrade ett besviket fan. Reaktionerna var inte nådiga mot drottning B:s engagemang för kändistränaren Marco Borges diet ”The 22-day revolution”.

Alla vänner av djur och miljö applåderar givetvis att Beyoncé gör reklam för en plantbaserad livsstil. Men det var ändå något med backlashen kring avslöjandet som var så typiskt för den tid som hittills passerat av 2015.

Efter att under ett decennium ha surfat fram i medvind har superstjärnekulturen drabbats av motvind.

Vändpunkten var givetvis vårens presskonferens för streamingtjänsten Tidal, då ett antal megastjärnor med gemensam kraft och noggrant lagarbete drog proppen ur sitt eget skepp.

Det var som att tålamodet fick sig en törn.

Det var såklart väntat att en backlash kunde komma. Sådana kommer alltid. Efter ett decennium med superstjärnekultur finns ett sug efter dess motsats. Saker måste ner på jorden igen. Precis som att en säsong med utsvängda byxben alltid måste följas av en med raka ben.

Nog för att lockelsen med Beyoncé alltid har varit att hon är ouppnåelig. Den perfekta människan som dessutom sliter hårdast. Hon är ingen att identifiera sig med – hon är någon att se upp till.

Gränsen verkar dock vara dragen vid tofu. Särskilt eftersom Beyoncé nyligen huggit in på både hamburgare och pommes frites i videon till Nicki Minaj-samarbetet ”Feeling myself”. Ett tag hade hon ju varit som folk är mest. Sedan var hon det inte igen. På plastbrickan stod i stället en supersize-meny och stirrade tillbaka med hånfull blick.

Följ ämnen i artikeln