Antys kritik mot TV4 efter ”Big brother”: Ångrar medverkan

Chocken: Möttes av hatstorm – riktar kritik mot TV4

Publicerad 2020-03-04

Youtubern Antonia ”Anty” Johnson fick lämna ”Big brother” i måndags.

Väl ute ur huset möttes hon av en hatstorm och nu saknar hon stöd från TV4.

– Folk har fått kalla mig lite vad som helst, säger hon.

I måndags fick Antonia ”Anty” Johnson, 28, lämna huset, och att möta omvärlden igen blev en chock för henne.

– Jag har kommit ut till en hatstorm. Jag har uppmålats som en mobbare inne i huset, vilket jag inte var beredd på.

Hon har bara sett ett avsnitt och har medvetet tagit avstånd från att se fler just nu.

– Vissa klipp från ”Big brothers” Instagram har inte varit fördelaktiga och de har inte modererat några kommentarer alls. Folk har fått kalla mig lite vad som helst i kommentarsfältet.

De senaste dagarna har varit tunga och hon är förtvivlad. Sedan hon lämnade programmet har hon fortfarande inte fått träffa en psykolog.

– Jag har frågetecken gentemot fyran och produktionen och jag vill reda ut vad jag känner för allt det här.

Youtubern Antonia ”Anty” Johnson ångrar sin medverkan i ”Big brother”.

Ångrar sin medverkan i programmet

När hon tackade ja till att medverka förväntade hon sig ett snällt program som skulle skilja sig från tidigare dokusåpor. Men hon känner att produktionen har klippt programmet för att framhäva drama.

– Lovorden var väldigt höga och att det skulle vara någonting annat än den reality som redan har sänts i svensk tv.

När hon åkte ut avrådde produktionen henne från att läsa om sig själv i olika forum.

– Jag fattade då att det stod saker som inte var trevliga. Jag hade förväntat mig att jag skulle få taskiga kommentarer, men inte så här.

I slutändan ångrar hon sin medverkan.

– Om jag hade vetat att det skulle bli så här hade jag nog aldrig gått in i huset.

Antonia ”Anty” Johnson fick lämna huset i måndags.

Svar från TV4

I ett mejl till Aftonbladet svarar Joel Bendrik, exekutiv producent för programmet, precis tvärtemot allt som ”Anty” beskriver. Han skriver att samtalsstöd erbjuds direkt.

”Det är det första vi erbjuder våra deltagare när de lämnar”, skriver han.

”Vi följer sedan upp dagligen med samtal utifrån deltagarens behov och önskemål. Det finns en hel organisation för att ta hand om deltagarna när de kommer ut på bästa sätt. Deltagaransvarig finns som kontakt under hela produktionstiden.”

Han tycker det är tråkigt med de hatkommentarer som cirkulerar i sociala medier.

”Den mängd näthat som finns där ute är sorgligt att se. Vi har koll på våra kommentarsfält och tar bort kommentarer som inte följer vår policy, men vi kan bara styra över de kommentarer som finns i våra egna kanaler. Vår personal följer våra flöden, rensar kommentarer och blockerar användare som inte följer vår policy. Men för oss är det också viktigt att ha högt i tak och att våra tittare ska få tycka och tänka om våra program.”

Följ ämnen i artikeln