Kändisvinerna säljer trots låg kvalitet

Uppdaterad 2016-11-23 | Publicerad 2016-05-30

Hollywoodfrun: ”Jag är jättestolt över mina viner”

Kändisvinerna säljer som smör i solsken.

Men kvaliteten är generellt sett väldigt låg.

– De håller inte värst hög kvalitet något av dem, säger Maleka Lindström Carlvik, sommelier.

Systembolagets försäljningsstatistik för 2015 visar att konsumenterna betalade för nästan tre miljoner liter kändisvin. Det var SvD Näringsliv först med att skriva.

På listan hamnar kända namn från musik- och nöjesvärlden. Men också sportprofiler och affärsmän.

Mat-Tina i topp

Allra mest har tv-kocken Tina Nordström sålt. Hennes fyra viner sålde över en halv miljon liter förra året. I botten hittas artisten Tomas Ledin, vars vin endast sålde 32 liter.

På en sjätte plats hamnar Hollywoodfrun Maria Montazami som fått mycket uppmärksamhet kring sitt vin.

– Jag är jättestolt över mina viner. Först måste jag säga att det är bra viner och att jag själv varit med och valt ut, smakat, sagt nej och sagt ja. Jag har verkligen varit med i processen och inte bara satt mitt namn på flaskan, säger hon.

”Ingen vinhandlare”

Ändå hävdar Montazami att hon inte försöker marknadsföra sina viner för mycket.

– Jag försöker att inte uppmana folk att dricka. Mitt vin är ofta med i bakgrunden på sociala medier. Man vet aldrig vad det kan leda till säger hon.

I toppen är det uteslutande kändisar som ofta figurerar i tv-rutan. Längre ned, vid listas slut, hamnar krögaren Erik Lallerstedt.

– Klart de andras viner säljer. De marknadsför på ett aktivt sätt. Det gör inte vi. Det är inte vår business, jag är ingen vinhandlare, säger han.

Låg status

Oftast marknadsförs kändisvinerna som friska, fylliga och smakrika.

Men sommelieren Maleka Lindström Carlvik är kritisk till vinerna. Hon tycker att de generellt sätt håller låg kvalitet.

– Det finns säkert undantag. Men det är ju inte de själva som väljer vinerna, kan jag tänka mig. Kvaliteten de sätter sitt namn på kanske inte lever upp till vad de själva tror, säger hon.

Förklaringen är enkel menar Lindström Carlvik.

– Du betalar ju för ett varumärke. Då får du sämre vin än vad priset indikerar. Det måste man inte vara ett geni för att förstå. De vill ju tjäna pengar. Du får generellt vad du betalar för på Systembolaget, men inte när det gäller kändisviner. Då får du mindre än vad du betalar för, säger hon.

Vad har kändisvinerna för status bland vinexperterna?

– Det är väldigt låg status bland vinnördar. Extremt låg skulle jag säga, säger Maleka Lindström Carlvik.

Satsar inte på kvalitet

Trots det lockas konsumenterna till att köpa vinet. Men anledningarna till varför varierar.

– När kockar ger ut viner tror man att de är kvalitetsmedvetna. Man tror att de har koll, men vinerna de ger ut är inte alls så bra som kunderna tror de ska vara. Med musikviner lockas man av att det är rock'n'roll, ungefär som att dricka whisky, säger hon.

Vad gör kändisarna för misstag?

– Misstaget är väl att de inte satsar på kvalitet. Därför blir det ointressant och alltför kommersiellt för en som gillar vin, säger Malek Lindström Carlvik.

Så här mycket (och lite) säljer kändisvinerna

1 Tina Nordström

626 709 liter

2 Per Morberg

596 682 liter

3 Laila Bagge

584 221 liter

4 Petter

571 203 liter

5 Hanna Widell & Amanda Schulman

204 786 liter

6 Maria Montazami

95 853 liter

7 Ernst Kirchsteiger

41 067 liter

8 Robert Gustafsson

29 353 liter

9 Plura

29 100 liter

10 Kajsa Bergqvist

13 209 liter

11 Carolina Gynning

10 383 liter

12 Carl Jan Granqvist

8 922 liter

13 Bingo Rimér

5 976 liter

14 Alex Schulman & Sigge Eklund

5 960 liter

15 Per Gessle

5 910 liter

16 Paolo Roberto

5 464 liter

17 Amelia Adamo

5 091 liter

18 Lasse Stefanz

5 015 liter

19 Edward Blom

3 534 liter

20 Ulf Wagner

3 148 liter

21 Axwell/Ingrosso

2 535 liter

22 Barbro ”Lill-Babs” Svensson

966 liter

23 Marie Serneholt

852 liter

24 Leif Mannerström

715 liter

25 Ronnie Hellström

625 liter

26 Sven-Göran ”Svennis” Eriksson

625 liter

27 Kent

321 liter

28 Percy Nilsson

192 liter

29 Bengt Frithiofsson

123 liter

30 Glenn Strömberg

117 liter

31 Erik Lallerstedt

108 liter

32 Tomas Ledin

32 liter

Källa: SvD (förra årets försäljning)