Mycket helt åt skogen i årets Guldbaggegala

Ganska så många rätt och ganska så mycket helt åt skogen.

Så kan man sammanfatta årets Guldbagge-nomineringar.

Helt åt skogen är, förstås, att årets mest sedda film ”En underbar jävla jul” bara fick två nomineringar, bästa scenografi och kostym.

I min värld är Helena Bergströms film ett exempel på hur man förenar underhållning och allvar, hur man gör en tragikomisk skildring av familjers julfirande, fast med lite modern queerstämpel. Kvicka replikskiften, suveränt skådespeleri av en ensemble där alla – eller ingen – har huvudrollerna. Därav kanske bristen på skådespelarnomineringar. För tunt, tyckte väl nomineringsjuryn.

Helt åt skogen är det, förstås, också att ”Filip & Fredrik presenterar: Trevligt folk” blev helt utan nomineringar.

Årets motsvarighet till Magnus Gerttens publiksuccé ”Tusen bitar”, Björn Afzelius-dokumentären, som nobbades i dokumentärfilmsklassen i fjol.

Filips & Fredriks djupt inkännande historia om det svenska integrationsproblemet, har inte bara lockat en stor biopublik, den går också mer på djupet kring detta problem än den tämligen enahanda ”Förvaret”, som nu nominerades.

”Trevligt folk” hade inte minst platsat i kategorin bästa klipp, i stället för den enbart mest röriga ”My life my lesson”.

Helt åt skogen är det, förstås, också att inte Bianca Kronlöf nominerades för bästa huvudroll, för sin enastående insats i ”Svenskjävel”. Den kategorin var nog årets tuffaste, jag hade även nominerat Frida Hallgren för ”Så ock på jorden”, men nomineringsjuryn hyste uppenbarligen noll kärlek till Kay Pollaks film.

Lite åt skogen kan det, i logikens namn, också tyckas vara att ”Tjuvheder” tävlar i många tunga kategorier, men inte om titeln Bästa film.

Publik- och kritikersuccén ”En man som heter Ove” fick sex nomineringar, mest tillsammans med ”Tjuvheder”.

Annars har nomineringsjuryn i år valt att främst premiera sådant som brukar kallas för ”kvalitetsfilm”, oavsett om de har samspelat med biopubliken eller inte.

”Det vita folket”, ”Min lilla syster”, ”Efterskalv” och ”Flocken” har verkligen sina förtjänster, men har setts av… nästan inga alls på bio i Sverige.

När juryn nu har jobbat på det sättet, är många nomineringar logiska.

Malin Levanon (”Tjuvheder”) och Rolf Lassgård (”En man som heter Ove”) lär vinna de tunga skådespelarbaggarna. Bahar Pars (”En man som heter Ove”) och Mats Blomgren (”Efterskalv) birollsbaggarna. Inte bara för att de är bäst, utan för att deras roller är mer genomarbetade och snuddar vid huvudroller.

Galans säkrast vinnare?

Inget lär hindra Benny Andersson att ännu en gång, tre år efter priset för ”Palme”, knalla hem med Guldbaggen för bästa musik, nu för ”Cirkeln”.