SVT lägger ner klassiska programmet

Publicerad 2019-06-12

Konsumentprogrammet ”Plus” går i graven – efter 32 år.

Detta meddelar SVT:s programdirektörer Lena Glaser och Jan Helin i en debattartikel i DN Kultur.

– Det är verkligen sorgligt, säger den tidigare programledaren Sverker Olofsson.

I måndags presenterade regeringen sin plan för public service 2020–2025.

Fokus låg på att komma närmare konsumenterna, bland annat genom att stärka sin bevakning av landets ”vita fläckar”.

I en debattartikel som publicerades i DN Kultur på onsdagen presenterar nu SVT:s programdirektörer Lena Glaser och Jan Helin ett flertal förändringar som kommer ske det kommande året.

Bland annat står det klart att det klassiska konsumentprogrammet ”Plus” läggs ner till våren.

”Till våren lägger vi ned Plus i dess nuvarande form för att utforska nya sätt att göra konsumentjournalistik. Namnet Plus hoppas vi ska kunna leva vidare i ny form framöver”, skriver de.

”Verkligen sorgligt”

Sverker Olofsson, 72, som programledde ”Plus” mellan 1987 och 2010, kallar beslutet ”sorgligt”.

– Det är kanske ändå ett av de program som har gjort största nytta bland de människor som vanligtvis saknar en röst. De har ju haft sin både tröst och hjälp i “Plus” och nu försvinner det. Det är verkligen sorgligt, säger han.

Samtidigt kommer inte beslutet som en total överraskning.

– Jag har anat att det här har legat i luften för ledningen har flyttat programmet till SVT2, och det är ju SVT1 som är företagets paradkanal, kan man säga.

Hoppas på högljudda protester

Han tror samtidigt inte att det sista ordet ännu är sagt.

– Jag antar att Umeå-ledningen kommer protestera högljutt. Det måste jag väl utgå ifrån. Allt annat vore obegripligt.

Trots att det är nio år sedan Sverker Olofsson lämnade rollen som programledare för ”Plus” menar han att programmet för alltid är ”en del av hans hjärta”.

– Jag har originalsoptunnan stående hemma i mitt arbetsrum. Trots att jag är avskriven och gammal och pensionerad så kan jag inte släppa min oerhört varma koppling till programmet. För jag vet vilken sabla nytta vi gjorde – vilket jag är säker på att man fortsatte göra sen jag slutade också.

”Inte jättechockad”

Den nuvarande programledaren Inger Ljung Olsson, 52, tycker att det är tråkigt att programmet läggs ner, men är inte heller helt förvånad över beslutet.

– SVT vill hela tiden utvecklats och vi har väl känt lite i luften att de vill kolla igenom ”Plus” några gånger till hur vi kan göra det på bästa sätt och så. Så jag är inte jättechockad.

Hon befinner sig just nu i USA och har inte hunnit sätta sig in i exakt hur tankarna går men säger att hon har förstått att konsumentjournalistiken kommer finnas kvar, om än i en annan form.

Huruvida hon kommer att programleda även den nya satsningen kan hon inte svara på i nuläget.

– Det har jag ingen aning om. Det hänger ju dels på vad det kommer bli för någonting och om de vill ha mig, så det är rätt lång tid kvar. Så vi kör på och försöker göra det bästa vi har gjort nu under hösten. Sen är det bara att se vad de tänker sig.


Fler satsningar som SVT presenterar:

Nya format för opinionsjournalistik, som ersätter Opinion Live från årsskiftet:

”Det börjar redan i höst där vi aktivt för samman människor med starkt polariserade åsikter i kontroversiella frågor”.

Ökade investeringarna i det dokumentära berättandet:

”Vi har nått framgång med serieberättad journalistisk med en sak gemensamt; premissen för historien är tydlig och lätt att välja i en playtjänst. Exempel här är Experimentet, Fallet Kevin, Världens sämsta indier, 36 dagar på gatan, Operation Playa, Kroppshets etc”.

Ökade resursers till utrikesjournalistiken och ytterligare två korrespondenter:

”En klimatkorrespondent för att öka fokus på rapporteringen av klimatförändringarna och en techkorrespondent för att granska och berätta om teknikutvecklingen och de gigantiska techbolag som påverkar snart sagt varje aspekt av mänskligt liv”.

Ställer om lokaljournalistiken och moderniserar produktionen för att kunna finnas på plats med journalister på fler ställen i Sverige:

”Nyss ökade vi från 34 till 37 orter på försök. Med den utökade finansiering av SVT:s lokalbevakning som lades fram i regeringens proposition häromdagen har vi med detta lagt en struktur för att kunna öka ytterligare. Vi tillför kvalificerad expertis till våra lokalredaktioner från Uppdrag Gransknings erfarna redaktion i Göteborg och utvecklar datajournalistiken utifrån de öppna datakällor som finns för att stärka våra lokalredaktioner. Här ser vi en intressant möjlighet till samarbete med Sveriges lokaltidningar”.

Fortsatt satsning på satir som uttrycksform för journalistiskt berättande med nya säsonger av Svenska Nyheter – med ny programledare.

Följ ämnen i artikeln