Inget omöjligt uppdrag för Cruises pr-maskin

HOLLYWOOD. De har jobbat hårt nu, marknadsförarna.

Allt för att sälja senaste ”Mission: Impossible”.

Inför premiären gällde det att få allmänheten på ­andra tankar och avleda uppmärksamheten från Tom ­Cruise och den kontroversiella scenetologi-dokumen­tären ”Going clear”.

Som de lyckades.

När ”Going clear” rullades ut var det som om debatten aldrig existerat.

Ingen frågade sig varför filmstjärnan inte gett någon större ­intervju i samband med stor­budgetsatsningen för 1,3 miljarder kronor.

Inte har någon heller funnit det märkligt att Cruise bara gör ­några korta nonsensuttalande på världens röda mattor.

En skandinavisk kollega som försökte kringgå järnringen på premiären i New York blev snabbt tagen i örat av nitiska filmbolagsgorillor.

Debatten om den kontroversiella sekten och Cruises ansvar som affischnamn dog veckor innan spionfilmen blev aktuell.

Marknadsförarnas hemliga ­avledningsvapen stavades rykten.

För ingen har väl undgått de ­senaste veckornas rapportering om Cruise och hans påstådda flickvän, hans personliga assistent, Emily Thomas, 22.

Den smögs ut som en oförarglig fråga för några veckor sedan.

Det var egentligen allt som ­behövdes.

Sen fick historien eget liv.

Först hade ”flickvännen” inte ens ett namn. Sen identifierades hon. Då var frågetecknet efter ­ursprungsrapporten borta.

Snöbollseffekten var redan igång när amerikanska och britt­iska veckotidningar hängde på.

Med ens hette det att Cruise ville äktenskap och tänkte fria.

Någon skrev till och med att han redan hade gjort det.

Filmstjärnan och hans läger – som många misstänker låg bakom den initiala rapporten – varken förnekade ­eller bekräftade rapporterna.

För dem uppfyllde de såklart syftet.

Till slut blev det 22-åringen själv som satte punkt för historien. Sannolikt för att den gick ut över hennes privatliv.

På Facebook la hon upp en bild på sig och pojkvännen, Alex Roberts, som hon hade varit tillsammans med i flera månader.

Samtidigt hjälpte hennes mamma, Nicola Thomas, till att tillbakavisa den fåniga kändisstoryn när hon skrev, ”Älskar er båda massor och är så stolta över er”.

Med byxorna nerdragna och rumpan bar vägrade ­medierna erkänna misstaget.

I stället blev det kreativ nyhetsrapportering med vinkeln ”Tom Cruise i chock. Flickvännen har redan pojkvän”.

På ett kontor i Hollywood myste marknadsförarna.

”Mission: accomplished”.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln