Reklamfilm för Apple – eller djävulsk Sony-plan

Sylvia Balac om vem som verkligen spelar huvudrollen i ”Sex tape”

Huvudrollsinnehavare i ”Sex tape” är Cameron Diaz, Jason Segel och – Ipad.

Frågan är bara om den senare är skurk eller hjälte.

Produktplacering har alltid känts som en otvetydig form av reklam. Ett företag pröjsar för att ha med sina prylar i en film eller tv-serie för att tittaren ska känna sig välvilligt inställd till produkten. Man ska vilja ha den där fräcka bilen hjältinnan kör, det snygga armbandsuret hjälten bär eller den flådiga grillen birollsinnehavaren grillar på.

Inga konstigheter med det.

Men om man vänder på det, och i stället betalar för att dra ett konkurrerande märke i smutsen?

En kittlande tanke.
 

Föreställ er att Coop sponsrar välkänt produktplaceringskåta ”Solsidan” men ber att de ska framställa Ica-produkter i en dålig dager. Ove Sundberg som får en allergisk reaktion av Icas egna räkor, eller att Mickan Schiller bryter benet efter att ha snubblat på Icas havrekuddar. (Vid närmare eftertanke skulle Mickan och Fredde rimligtvis välja en mer luxuös frukostflinga, men ni fattar poängen.)

Teorier, lägg till förledet konspirations- om ni vill, cirkulerar just nu på nätet om att Sony gjort just en ”omvänd” produktplacering i bioaktuella ”Sex tape”.
 

På ytan kan filmen definitivt ses som en ogenerad reklamfilm för Apple. Diaz och Segel omges ständigt av företagets datorer, surfplattor och mobiler.

Men eftersom filmen distribueras av Sony väcks frågan varför de inte i stället passar på att lyfta fram sina egna produkter.

Det är ju trots allt tekniken som ställer till det för paret i filmen. Så kanske är det en medveten, aningen djävulsk, plan ämnad att göra publiken rädd för Apples prylar.

Syftet kan förbli höljt i dunkel, men med de kylslagna recensioner filmen mötts med står nog varken Sony eller Apple vinnare i slutändan.
 

Inte heller Nöjesbladets film- recensent Jan-Olov Andersson imponeras av ”Sex tape”. Läs hans recension av filmen här.

Följ ämnen i artikeln