Inget flyt för Måns storfilm

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-14

”Allt flyter” floppar – trots jättebudget och juldagspremiär

”Allt flyter” hade en budget på 24 miljoner kronor.

Med en budget på 24 miljoner var förväntningarna höga.

Men biopubliken sviker Måns Herngrens storfilm ”Allt flyter”.

– Vi har inte börjat utvärdera än, säger producenten Rebecka Hamberger.

Måns Herngren.

Att en svensk storfilm har biopremiär kring jul har blivit en tradition.

2006 lockade ”Göta Kanal 2: Kanalkampen” hela 833 000 besökare, och 2007 spräckte ”Arn – Tempelriddaren” miljongränsen i antalet besökare.

För 2008 års storfilm, regissören Måns Herngrens ”Allt flyter”, verkar besökarsiffrorna inte kunna motsvara tidigare års succéfilmer.

– Jag tycker att det är svårt att säga eftersom det har varit jul, säger filmens producent Rebecka Hamberger.

Julen bra för premiär

Men enligt Thomas Bryntesson, statistikansvarig på Svenska Filminstitutet, bör julen snarare gynna en film som ”Allt flyter”.

– Ja, julen är den stora bioveckan under året och då är det alltid bra att ha premiär, säger Bryntesson.

Trots juldagspremiär har enbart 111 000 människor hittills löst biljett till Måns Herngrens påkostade långfilm.

”Alla har gått bra”

Filmens budget och slutnota landade på 24 miljoner kronor och inför premiären var självförtroendet på topp.

– Det här är min sjätte eller sjunde långfilm och alla filmer jag gjort har gått bra ekonomiskt. Jag har aldrig gjort något som bommat, sa Måns Herngren till Nöjesbladet i december.

Trots mörka siffror väljer produktionsteamet att inte kalla ”Allt flyter” för ett fiasko – än så länge.

– Det har vi inte utvärderat än, utan det gör vi först om ett par veckor. Det är för tidigt att säga ännu, säger producenten Rebecka Hamberger.

Nöjesbladet har förgäves sökt Måns Herngren, som för tillfället befinner sig på utlandssemester.