Man saknar mer av Roy Anderssons röst i boken om hans liv

Boken ”Sånger från folkhemmet” är på många sätt ett härligt praktverk om filmregissören Roy Anderssons liv och karriär.

Men jag saknar definitivt mer av hans egen röst i boken.

Trots att han bara har gjort sex långfilmer är Roy Andersson, som fyllde 80 år för en vecka sedan, en av Sveriges genom tiderna bästa filmregissörer.

”En kärlekshistoria” (1970) rankar jag högst av alla svenska filmer. Tre av filmerna i kvartetten ”Sånger från andra våningen” (2000), ” ”Du levande” (2007), ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” (2014) och ”Om det oändliga” (2019) är snudd på mästerverk. Prisbelönade i Cannes och Venedig.

Sannolikt har allra flest svenskar upplevt Roys alldeles speciella humor, bildestetik och syn på livet genom de väldigt många banbrytande reklamfilmer han har gjort för allt från försäkringsbolag till chokladkakor.

Roy Andersson.

”Sånger från folkhemmet” (Albert Bonniers förlag) av filmjournalisten Mårten Blomkvist är ett gediget praktverk om Roy Andersson. Läckert formgiven, med mycket bilder. Skildrar allt från barndomen i ett rätt fattigt hem i 1940-talets Göteborg, något som gett honom en ständig ilska mot överklassen, till hans senaste (sista?) film. Den är full av detaljer, inte minst kring Studio 24 som han byggde upp och drev i åratal. Till exempel hur de på ett fantastiskt sätt där har använt sig av trompe-l'æil-tekniken som lurar ögat. Och boken väjer inte för Roys ibland struliga privatliv eller alkoholproblem.

Skulle tro att alla filmintresserade kan ha väldigt stort utbyte av boken.

Men… vi får alldeles för lite av Roy Anderssons egna kommentarer. Och ju närmare vi kommer nutid, desto färre.

Genom åren har jag träffat Roy Andersson många gånger. Han är en av de mest lättpratade regissörer jag har träffat.

Författarens och regissörens samtal ägde mest rum 2016-2019. Kom Roys drickande i vägen? Tröttnade han på projektet? Krockade Blomkvists och Anderssons rätt olika personligheter?

Många sidor fullkomligt skriker efter mer av vad Roy Andersson hade kunnat berätta med sina ord.

”Motståndaren”.

3 favoriter

Milad Alami
Hans film ”Motståndaren” är ett starkt svenskt drama.

Virginie Efira
Suverän som terroristoffer i franska ”Minnas Paris”.

Ane Dahl Torp
Övertygar som psykiskt instabil mamma i ”Storm”.

Följ ämnen i artikeln