”Förlorade illusioner”.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Förlorade illusioner

Regi Xavier Giannoli, med Benjamin Voisin, Xavier Dolan, Cécile de France, Salomé Dewaels, Vincent Lacoste, Gérard Depardieu, Jeanne Balibar.

FILMRECENSION. Honoré de Balzacs 1800-talsroman ”Förlorade illusioner” har blivit ett saftigt och modernt kostymdrama i händerna på Xavier Giannoli.

Om statusjakt, råkapitalism och gangsteraktiga journalister.

KOSTYMDRAMA. Xavier Giannoli har gjort ett scenografiskt storvulet, språkligt rikt och tematiskt förvånansvärt modernt kostymdrama baserat på de två första delarna av Honoré de Balzacs tredelade roman ”Illusions perdues” (1837-1843). Om en ung och ambitiös poets snabba uppgång och förnedrande fall bland statusjakt, fake news och köpta journalister i 1820-talets dekadenta, skamlösa Paris.

Benjamin Voisin spelar Lucien de Rubempré, som kommer till Paris från ett mindre samhälle efter en problematisk affär med en gift societetsdam (Cécile de France). Han är idealistisk och naiv och hans mål är att göra avtryck i den litterära världen. Men det visar sig vara lättare sagt än gjort, och efter ett möte med en haschrökande liberal tidningsredaktör (Vincent Lacoste) som snart blir hans mentor, slänger han sin integritet och sina principer överbord och gör succé som kulturkritiker, i en korrupt bransch full av mutor, smutskastningskampanjer, svågerpolitik och arrangerade konflikter. I en stad där alla och allting har ett pris, och massorna är enkla att manipulera.

Lucien och hans nya kärlek, aktrisen Coralie (Salomé Dewaels), lever livets glada dagar – tills genvägen till toppen plötsligt viker nedåt.

Cyniskt, roligt, kaotiskt och mycket välspelat.

Visas på bio, från den 31 mars.