Filmerna du inte får missa – just nu

Nöjesbladet tipsar om vad som är bäst på bio

avAftonbladet

FILM

Äntligen får vi veta hur Avengers-sagan slutar. Trine Dyrholm förför sin styvson. Och operadivan Siv Wennberg utkräver hämnd i ny dokumentär.

Nöjesbladets recensenter plockar ut de främsta guldkornen bland filmer som visas på bio just nu – från de senaste premiärerna ner till de äldsta.

Foto: Marvel
”Avengers: Endgame”.

Avengers: Endgame (april 2019)

ÄVENTYR Kan en tripp tillbaka återställa världen som den en gång var? Manuset har gott om skämt kring ”Tillbaka till framtiden” och andra filmer som rör sig i tid och rum. Mest refereras de tidigare 21 filmerna i Marvels cinematic universe. För att hänga med i allt bör man ha koll på de flesta, inte minst ”Guardians of the galaxy”, ”Thor: Ragnarök” och ”Ant-man and the wasp”. Gamla scener och platser får återbesök. Tillbaks till New York och strider där. Återseende med en del bekantingar som verkade ha försvunnit ur historien. (Jens Peterson)


Foto: Nordisk film
”Hjärter dam”.

Hjärter dam (april 2019)

DRAMA Det finns en otålig längtan inom Anne att sätta allt på spel, ofta triggat av en drink för mycket. Och när hon väl har slagit in på den banan använder hon all sin makt för att skydda sig själv, oavsett vem som faller offer för henne. Filmens andra halva blir skoningslöst mörk och det är en ren njutning att se Trine Dyrholm ta sig an utmaningen. Hon får oss att både förstå och förakta hennes rollfigur. (Stefan Hedmark)


”Sivandivan”.

Sivandivan (april 2019)

DOKUMENTÄR Det här är oerhört färgstarka personligheter som man inte kan slita ögonen från. Nog finns här gott om stunder då man tänker att ”Sivandivan” är en modern version av Norma Desmond, den tragiska stumfilmsdrottningen i ”Sunset Boulevard” (1950), för evigt fångad i ett ältande av gamla oförrätter. Men man unnar verkligen denna operadiva en framgång, och det har hon i den här filmen, utsökt framvaskad ur många timmars material. Dråpligt och berörande. (Stefan Hedmark)


”Birds of passage”.

Birds of passage (april 2019)

DRAMA Föräldralöse Rapayet (José Acosta) vill gifta in sig i en annan klan av Wayuu--folket i Colombia, men har inte råd med de 30 getter, handfull kor och halsband som hemgiften sätts till. Förrän han ger sig in i marijuana-handel med amerikaner, och trots att fåglarna och drömmarna förebådar en katastrof blir en del av den nya klanen. Colombias Oscarsbidrag i år är en tragedi i fem akter, där varje akt ackompanjeras av en ”sanningssångare”. Inget subtilt drama utan målar med den största av penslar, på ett mycket effektivt sätt. (Sylvia Balac)


”Mellan raderna”.

Mellan raderna (april 2019)

DRAMA En fransk film när den är som mest typisk fransk. Prat, prat, prat om sådant som berör oss människor, känslomässigt och personligt. Och så ligger folk med varandra lite hur som helst, utan att det tycks beröra de inblandade så mycket. Det blir aldrig tråkigt, för samtalen är intressanta, spirituella och ofta väldigt roliga. Hade man kunnat flytande franska, hade man gärna – som i Woody Allen-filmen ”Kairos röda ros” (1985) – liksom hoppat in i själva filmen och med liv och lust själv deltagit i sammankomsternas vildsinta diskussioner och flirtande. (Jan-Olov Andersson)


”Den skyldige”.

Den skyldige (mars 2019)

THRILLER Mycket skicklig dansk spänning. Berättad på ett ovanligt vis.
Filmen påminner om ”Locke” med Tom Hardy. Där åker han bil och pratar i telefon med olika människor och på det sättet berättas en intressant historia som tar oväntade vägar. Det gör också detta danska ess, med svensk/danske Jakob Cedergren i bild hela tiden. Historien hörs via dialog och ljud. Det hade kunnat vara radioteater, men Cedergren utstrålar så stark närvaro och bildberättandet håller skickligt intresset vid liv. En originellt instängd thriller. (Jens Peterson)


Foto: Noble
”Helan & Halvan”.

Helan & Halvan (mars 2019)

DRAMAKOMEDI Steve Coogan är fantastiskt bra som Stan Laurel, den engelske komikern som skrev filmhistoria när han var Halvan. I Helan & Halvan-filmerna spelade han den klantige och lätt korkade, men i verkligheten var han den som drev duon. Den här vemodiga filmen utspelas mest 1953 när de två veteranerna turnerar i Storbritannien. Det är långt efter parets storhetstid. Det är en rörande berättelse om vänskap och berömmelse, om komiker och jakten på skratt mot alla odds. (Jens Peterson)


Foto: Universal
”Us”.

Us (mars 2019)

SKRÄCK I ”Us” tacklar Jordan Peele något ännu mer ambitiöst än i ”Get out” (2017) och använder de onda dubbelgångarna som ett sätt att visa oss att vi är våra egna värsta fiender. Mot slutet, när jakterna och striderna dras ut en smula, blir även spänningen lidande. Men till och med då får Peele in en avslutande twist som måhända känns given, men ändå understryker filmens teman på ett kusligt sätt. ”Us” är vårens bästa skräckfilm, för dig som kräver något mer än mekaniska formelfilmer med nunnor och dockor. (Stefan Hedmark)


Foto: Njutafilm
”Småkryp 2”.

Småkryp 2 (mars 2019)

FAMILJ Mycket älskade franska tv-program har blivit mycket älskade långfilmer där insekterna gör ljud och vi får själva gissa vad de säger och tänker. Den här underhållande uppföljaren inleds med strid om godsaker i en fransk matbutik på natten. En nyckelpiga ur det goda laget hamnar i en låda kastanjepuré på väg till Guadeloupe i Västindien. Tekniskt skickligt, där riktiga människor och natur möter animerade djur. Kul för många åldrar. (Jens Peterson)


Foto: Disney
”Captain Marvel”.

Captain Marvel (mars 2019)

ÄVENTYR Film nummer 21 i Marvels superhjälteuniversum, där figurerna i Avengers dyker upp var för sig eller tillsammans. ”Captain Marvel” tar oss tillbaka till en begynnelse. Intrigen är lagom raffinerad och komplicerad, med några matskedar humor. Det glöder om Brie Larsons ”Captain Marvel” och i eftertexterna får vi en försmak av hur det fortsätter i ”Avengers: Endgame”. Tunga skådespelare ger styrka åt de lättaste serietidningsäventyr. (Jens Peterson)


”Kapernaum”.

Kapernaum (mars 2019)

DRAMA Denna libanesiska film var Oscarsnominerad i kategorin Bästa icke engelskspråkiga film och hade varit en lika välförtjänt vinnare som Alfonso Cuaróns ”Roma”. Fick jurypriset vid fjolårets Cannes-festival och hade vunnit Guldpalmen om jag hade varit allenarådande jury. Detta oerhört starka drama om fattigdom i Beirut och om flyktingkrisen, var festivalens enda -film. Fattigdomen och flyktingkrisen blir en fond för några djupt gripande porträtt av personer som försöker överleva trots att de befinner sig så långt ned på samhällets botten som man kan tänka sig. (Jan-Olov Andersson)


Foto: Nordisk film
”Eld & lågor”.

Eld & lågor (februari 2019)

DRAMA Melodram! En eldsvåda där någon rusar in i en brinnande byggnad för att rädda liv.! En förälskad som springer efter ett tåg på väg att lämna perrongen! Romeo och Julia-intrig där unga människor från familjer som hatar varandra blir kära! Bilder med utropstecken efter sig. Kameran rör sig hela tiden som en rastlös besökare på nöjesfälten där det mesta utspelas. Radarparet Måns Mårlind, även manus, och Björn Stein har tidigare lyft film-Sverige med actionrika ”Storm” och den kärleksfulla Håkan Hellström-tolkningen ”Känn ingen sorg”. Det finns en smittande glädje i deras bildberättande. (Jens Peterson)


Foto: Disney
”Röjar-Ralf kraschar internet”.

Röjar-Ralf kraschar internet (februari 2019)

FAMILJ Jättekul för de små. Och för mormor och farfar. De bästa familjefilmerna roar alla åldrar. Den här lyckas dessutom vara underhållande pedagogisk för både seniorer och småttingar. Har du funderat på hur internet fungerar? Vad sker när vi ställer frågor till Google eller shoppar eller spelar spel i mobilen? Här får våra digitala liv ett ansikte. Det är mycket roligt. Och ännu roligare när Disney skojar med egna klassiker. (Jens Peterson)


”3 kvinnor”.

3 kvinnor (februari 2019)

DRAMA Iranska regissören Jafar Panahi har omväxlande dömts till fängelse, till yrkesförbud och till husarrest. Och ändå på något sätt lyckats fortsätta göra och smuggla ut tankeväckande filmer. Parallellt berättas historien om tre generationer skådespelande kvinnor, före, under och efter revolutionen 1979.
Det är engagerande, tankeväckande, ibland roligt, på ett lite lågmält sätt. (Jan-Olov Andersson)


Foto: Fox
”The favourite”.

The favourite (januari 2019)

DRAMA Originella grekiske regissören Yorgos Lanthimos (”Dogtooth”, ”The lobster”) ger kostymfilmen en skruvad humoristisk ton. Fotografen Robbie Ryans kamera väljer oväntade vinklar, det är dagsfärskt och lekfullt bildberättande. Olivia Colman är mycket bra som drottning Anna, och lika sevärda är Rachel Weisz och Emma Stone som hennes två rivaliserande undersåtar. Märkligt och mycket mänskligt maktspel. Igenkänning 300 år senare. (Jens Peterson)


”Green book”.

Green book (december 2018)

DRAMA En road movie som skildrar rasismen i 1960-talets USA. Som är dramatisk, gripande, ibland rolig, alltid tankeväckande och sedelärande. Som har verklighetsbakgrund. Och som, hur knasigt det än låter, är regisserad av Peter Farrelly – en av bröderna bakom ”Den där Mary” och ”Dum & dummare”-filmerna. En blandning som lite oväntat fungerar alldeles utmärkt. (Jan-Olov Andersson)


”The wife”.

The wife (december 2018)

DRAMA Meg Wolitzers roman, som filmen bygger på, handlar om ett fint litteraturpris som delas ut i Helsingfors. Att ändra det till Nobelpriset är en klok skärpning. ”The wife” rör sig runt ett vintrigt Stockholm med bilder från Stadshuset och Grand hotell. Chockväckning med Lucia. Glenn Close gör en av sina bästa roller. Björn Runges välgjorda film har gott om duktiga skådespelare som skapar en stark intensitet. Tidlöst om en kvinna som tröttnar på den gammaldags roll omvärlden vill ge henne. (Jens Peterson)


Foto: TriArt
Eero Milonoff och Eva Melander.

Gräns (augusti 2018)

FANTASY/THRILLER ”Gräns” bygger liksom ”Låt den rätte komma in” på en text av John Ajvide Lindqvist, och är på samma sätt en korsning av realism och fantasy. Som en folksaga, och filmen har drag som för tankarna till Guillermo del Toro och hans filmer ”Pans labyrint” och ”The shape of water”. (Jens Peterson)

ARTIKELN HANDLAR OM