”Monica Z”-producent: ”Pappan är en symbol”

Publicerad 2013-09-16

”Monica Z” är i blåsväder efter SVT-filmaren Tom Alandhs, 69, skarpa attack i DN.

Nu försvarar producenten Lena Rehnberg sin film efter påhoppet.

– Bergqvists roll representerar hela tidsandan. Det här är en spelfilm och inte en dokumentär, säger Rehnberg på StellaNova film till Nöjesbladet.

"Hade hon [reds. anm. Monica Zetterlund] levt i dag, då hade hon först blivit förtvivlad, sen förbannad. Och sen hade ni fått se på fan", skriver filmaren Tom Alandh i ett debattinlägg i DN.

Alandh anser att minnet Zetterlunds pappa, som spelas av Kjell Bergqvist,

.

Han menar att fadern framstår som "självsvåldig och förgrämd skitstövel" med total avsaknad av såväl fantasi som humor.

– Det fanns mycket respekt och ömhet i relationen till föräldrarna. Jag upplevde starkt att föräldrarna var viktiga i Monicas liv. Det här blir ju filmen om Monica Zetterlund. Och där porträtteras pappan på ett sätt som inte överensstämmer med verkligheten. Alla som lämnar biografen kommer att tänka "fy fan vilken gubbe hon hade till farsa", säger Alandh till Nöjesbladet.

Förvrängd bild av pappan

Artisten Monica Dominique, som var vän och samarbetspartner med jazzdrottningen Zetterlund, hyllar liksom Alandh Edda Magnason i titelrollen men håller med Alandh om att pappans roll har förvrängts.

– Han var absolut en väldigt kärleksfull pappa, men lite butter som pappor var. Sådär var folk förr i tiden och man framhävde inte sina barn som fantastiska även om de var det. Han har fått en alldeles för negativ framtoning i filmen, säger Dominique till Nöjesbladet.

– Om du frågar mig skulle jag inte beskriva honom på det viset. De hade ett otroligt fint förhållande och hon ringde alltid hem och berättade både roliga och tråkiga saker. Det skulle ju inte ha varit så om filmen hade stämt, fortsätter hon.

Skådespelaren Janne "Loffe" Carlsson som kände Monica Zetterlund sedan Nalen-tiden på 1950- och 1960-talen har inte sett filmen.

– Jag är inte säker på att jag kommer att titta på den. Jag tror inte att det där blir en sann bild, och jag kommer antagligen bara att bli irriterad, säger han.

Representerar tidsandan

Filmens producent Lena Rehnberg, på StellaNova film, menar att fadersgestalten representerar tidsandan.

– Det här är en spelfilm och inte en dokumentär. Sedan om han var mer eller mindre aggressiv vet vi inte riktigt. För oss representerar han hela patriarkatet under 1960-talet. Monica var en ovanlig kvinna och kvinnor gjorde inte som hon gjorde under 1960-talet. Han står för den tidens kollektiva röst, säger Rehnberg.

Så figuren är mer symboliskt än biografiskt menad?

– Ja, men hon hade också ett motstånd från pappan. Så det är inte påhittat. Sedan kanske han inte var lika aggressiv. Det är en film och man förhöjer allting. Annars blir det en dokumentär och en ganska tråkig film. Jag tycker inte att det är så konstigt. Manusförfattaren Peter Birro och jag ville att filmen skulle dofta Monica. Vi ville komma nära hennes väsen. Och det tycker jag att vi har lyckats med, säger Rehnberg.

”Monica Z”, regisserad av Per Fly, har högst genomsnittsbetyg av årets svenska filmer.

Nöjesbladet har sökt manusförfattaren Peter Birro.

Margareta Nilsson, 73, Monica Zetterlunds syster, vill inte kommentera skildringen av pappan. Men säger att Tom Alandh har läst upp sitt debattinlägg i DN för henne före publicering, och att hon godkänt det.