Snygg men ihålig argentinsk seriemördarrulle

Foto: Edge Entertainment.
Lorenzo Ferro i ”El Ángel”.

avKarolina Fjellborg

FILM

FILMRECENSION Luis Ortegas film om den unge argentinske seriemördaren Carlos Robledo Puch har stil så att det räcker och blir över. Men innanför det poppiga skalet ekar det tomt.


El Ángel
Regi Luis Ortega, med bl a Lorenzo Ferro, Chino Darín, Mercedes Morán, Daniel Fanego och Cecilia Roth.


BIOGRAFISK KRIMINALTHRILLER Lite Scorsese, lite Tarantino, lite "A clockwork orange", lite "Bonnie och Clyde".
Man kan skönja många läckra inspirationskällor i Luis Ortegas oerhört stilmedvetna, poppiga och 70-talscoola, men rätt ihåliga och på gränsen till smaklöst förskönande brottsromantik om den argentinske seriemördaren, våldtäktsmannen, rånaren och kidnapparen Carlos Robledo Puch – som har suttit i fängelse sedan 1973.
Lorenzo Ferro gör huvudrollen som den unge Puch, vars gyllene lockar och androgyna skönhet gav honom smeknamnen "Dödsängeln" och "Den svarta ängeln" i pressen när sanningen om hans brott uppdagades.
När vi först får se honom nöjer han sig med att göra inbrott hos välbärgade Buenos Aires-bor, men när han lär känna den jämnårige Ramón Peralta (Chino Darín, i en roll baserad på verklighetens Jorge Antonio Ibañez) – som ska komma att bli hans partner i brott och, enligt filmens homoerotiska laddning, stora förälskelse – eskalerar det hela snart till allt våghalsigare stötar och nonchalant mördande.

Ferro är fascinerande som den vårdslöse och helt samvetsbefriade Puch, som inte ägnar sig åt brott av ekonomiska anledningar, utan snarare hedonistiska – tills man börjar inse att filmen, precis som den tonårige sociopaten själv, faktiskt är tröttsamt tom på insidan.
Ett riktigt snyggt skal utan speciellt mycket att säga.


”El Ángel” har biopremiär den 10 maj.


ARTIKELN HANDLAR OM

Film