Precis rätt låt är väl värd sitt pris

Läs Sandra Wejbros krönika

Sovjetagenten Elizabeth kastar peruken.

Det dova trummandet tar sikte mot sitt sinnessjuka crescendo.

Med hjälp av Fleetwood Mac-låten ”Tusk” bjuder ”The americans” på en av de starkaste öppningsscener jag någonsin sett.

Sandra Wejbro.

Det finns ett bakom kulisserna-klipp där kompositören Angelo Badalamenti livligt beskriver processen när han skrev musiken till ”Twin Peaks”. Seriens skapare David Lynch förklarade i bilder vad han ville ha:

– Angelo, vi är i en mörk skog, med en måne, en lätt bris och sykomorträd. Man hör en uggla hoa. Ta mig in i den skogen ... Kan du spela långsammare? Vi ser en mycket ensam flicka bland träden, Laura Palmer. Det är väldigt vackert. Jag kan se henne ...

Badalamenti blundar, spelar piano och lever sig in i minnet.

– Det där är ”Twin Peaks”, ändra inte en enda not, sa Lynch.

Klippet är så fint att det börjat leva sitt eget liv på internet och gett upphov till flera Soundcloud-remixer.
 

Mitt hjärta klappar också hårt under scenen där iskylan mellan det ryska spionparet Elizabeth (Keri Russell) och Philip (Matthew Rhys) börjar smälta (han utför ett mord åt henne) samtidigt som Phil Collins skilsmässodrama ”In the air tonight” spelas.

Riktigt bra tv-dramatik som ”The americans” har absolut musikaliskt gehör. I det här fallet utspelar sig handlingen på 80-talet, men musikvalen trotsar den vanliga kitschen. Låtarna hjälper oss snarare att förstå parets relation.
 

Numera har tv-skaparna knappast råd att slarva heller. Förra året berättade Wall Street Journal att ”Mad men” betalat 1,8 miljoner för rätten att få använda Beatles-låten ”Tomorrow never knows” i en scen där Don Draper (Jon Hamm) försöker förstå sin yngre frus generation. Skaparen Matthew Weiner sökte total, och svindyr, autenticitet. Enligt tidningen var det fem gånger så dyrt som en vanlig låt, vilket borde betyda att ”The americans” tvingats hosta upp mer än 360 000 till låtskrivaren Lindsay Buckingham för användandet av ”Tusk”.
 

Budgetalternativet tycks paradoxalt nog vara att specialbeställa sitt eget soundtrack. Skotska Mogwai skrev en hel skiva till den franska serien ”Gengångare” som sändes på SVT Play i vintras.

Det är utan tvekan det bästa tv-soundtracket sedan ”Twin Peaks”.

WEJBROMETERN

Stekhett

”Arrested develop­ment”-stjärnorna (inklusive Michael Cera) kommer till Sverige nästa vecka för att lansera nya säsongen som släpps på Netflix. Jag är obeskrivligt star­struck.

Ljummet

”Unge kommissarie Morse” (SVT1) är inte perfekt, men har en dov melankoli som jag faller pladask för.

Iskallt

Som stort fan av dansk tv tar det emot att säga, men nej, ”Borgen” (SVT1) säger mig ingenting längre.