Tittarraset fortsätter för Mello – sämsta siffran på sju år

Uppdaterad 2018-03-09 | Publicerad 2018-02-19

Tittarna fortsätter fly Melodifestivalen.

Drygt 2,8 miljoner bänkade sig i lördags, vilket är den sämsta siffran för en deltävling på sju år.

Programledarna, manus och bidragen – årets Melodifestivalen har fått hård kritik redan från start. Nu väljer också många tittare bort programmet.

Totalt 2 830 000 miljoner tittare såg Martin Almgren och Jessica Andersson gå vidare från den tredje deltävlingen i Malmö, enligt siffror från MMS. Det är närmare 100 000 färre jämfört med lördagen innan och nästan en halv miljon färre sett till årets första deltävling.

Och ser man till fjolåret rör det sig också om ett rejält tittartapp. När det var dags för den tredje deltävlingen förra året bänkade sig 3,2 miljoner tittare framför tv:n.

– Det är fortfarande en stabil siffra. Det är ju svårt att vara missnöjd med ett program som drar 2,8 miljoner tittare och skillnaderna jämfört med många tidigare deltävlingar är marginella. Det är helt normalt att siffrorna pendlar under så lång period som sex veckor, säger SVT:s projektledare för Melodifestivalen, Anette Helenius om tittartappet.

Sämst sedan Eric Saade

Lördagens tittarsiffra är också den sämsta på flera år för en deltävling. Du måste gå tillbaka sju år, till 2011 då Eric Saade tog sig vidare med ”Popular” i Linköping, för att hitta en sämre siffra (drygt 2,7 miljoner).

Nöjesbladet har tidigare även kunnat rapportera att röstningssiffrorna i Mello har sjunkit med nästan två miljoner sedan årets första deltävling.

Få ett roligare, intressantare och glittrigare Facebookflöde - följ ”Vi som älskar schlager” på Facebook

Följ ämnen i artikeln