Mello har blivit budgetfestivalen: ”Det stramas åt överallt”

Därför ser Mello så mycket billigare ut i rutan

Publicerad 2020-02-14

LULEÅ. LED-väggarna är borta och allt fler artister gör avskalade enkla nummer utan pyroteknik och påkostade specialeffekter.

Mello har blivit budgetfestivalen när skivbolag och artister inte längre har råd att satsa stora belopp på sin medverkan.

– Alla är försiktigare med pengarna, säger en person med god insyn.

Mariette Hansson, 37, går bort från sitt framgångsrecept med storslagna scenshower, som dansare i bungyjumplinor eller en gigantisk pyramid på scenen när hon återigen ställer sig på scenen på lördag.

Nu är hon ensam, med en enklare ljusrigg, vit matta och gitarr.

– Nu tänker vi liksom enkelt, avskalat naket. Jag har älskat alla mina framträdanden. Men nu har jag gjort väldigt spektakulära framträdanden så det är kanske dags att bara ställa sig med fötterna på jorden den här gången, säger hon.

Mariette Hansson satsar enklare i år, med en ljusrigg och gitarr på scenen.

”Stramas åt överallt”

Förra veckan nöjde sig Jan Johansen, 54, med ett mikrofonstativ och Paul Rey, 27, med en specialeffekt i tv-skärmarna. Första deltävlingen tog sig The Mamas och Robin Bengtsson, 29, direkt till final, med bara mickstativ, ljussättning och projiceringar på tygskynket bakom sig på Melodifestivalens scen.

För tittarna har det uppfattats som en billigare show, något som flera källor bekräftar för Aftonbladet.

– Generellt stramas det åt överallt, säger en person med god insyn i Melodifestivalens produktion.

SVT ger varje akt samma summa pengar för att skapa sina scenshower, enligt Aftonbladets källor 120 000 kronor inklusive moms. Det ska täcka upp för kör och externa dansare, alla typer av scenbyggen, podier eller specialljus som inte redan finns i SVT:s produktion.

The Mamas och Robin Bengtsson gick till final – utan specialeffekter.

Inga LED-skärmar

Från SVT:s sida har man inte sparat in. Varken på tv-produktionen eller på scenshowerna.

– Det är exakt samma som förra året, säger Anette Hellenius, projektledare för Melodifestivalen.

– Jag tror att det kan vara avsaknaden av LED. Vi har ju ingen video i år. Jag tror att det kan upplevas som att det är nånting som kanske brukar finnas där som inte är där.

Och att LED-skärmarna brukar uppfattas som lyxigt och svulstigt?

– Det får stå för dig. Jag tycker att det är väldigt svulstigt att kunna ha en projicerad vägg som är sex gånger 30 meter istället, den projicerade duken som vi använder.

Men de pengar som SVT ger i ”scenförhöjande bidrag” är bara en del av scenshowerna. I stället brukar skivbolagen, eller artisterna själva, gå in med minst lika mycket själva för att få till spektakulära och uppseendeväckande framträdanden.

Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen på SVT.

Enligt Nöjesbladets uppgiftslämnare innebär det betydligt mindre pengar i år. Som också leder till att tittarna kan reagera över att det ser billigare ut i rutan.

– Artister, skivbolag, management, alla är försiktigare med pengarna. Och man är mer återhållsamma med att köpa in saker som man inte är säker på om det har någon effekt på slutresultatet, säger en person med god insyn.

”Vi försöker tänka smartare”

Warner Music är det skivbolag som de senaste åren har haft med flest låtar i tävlingen. I år har de med totalt nio egna bidrag och ytterligare fyra där de står för distributionen.

– Vi försöker tänka smartare och utnyttja de resurser som erbjuds. Vi använder SVT:s egna dansare i ännu större utsträckning i år och det smink och hår som SVT redan har på plats, de är ju ändå bland de bästa i Sverige, säger Camilla Bjering von Zweigbergk, en av Warners ansvariga för Melodifestivalen.

Faith Kakembo är en av Warner Musics artister i Melodifestivalen 2020.

För henne handlar det om att sätta artist och låt i fokus.

– Olika låtar behöver olika typer av inramning. Ett dyrt nummer innebär inte att det blir bättre. Stora dansnummer, mycket rekvisita och specialeffekter kanske uppfattas som dyrare. Men även kören som sjunger i kulissen, eller en extra rigg med lampor kostar väldigt mycket pengar, säger Bjering von Zweigbergk.

– Man ska inte överlasta med specialeffekter där det inte tillför nånting. Men jag hoppas inte och tror inte att det blir tråkigare tv för det.

Universal Music har 2020 med totalt sex akter i Melodifestivalen. Enligt Frida Boström som är ansvarig för deras Melodifestivalsatsning lägger de lika mycket pengar på sina tävlingsbidrag i år som tidigare år.

– Vi prioriterar alla våra akter, vi har inte satsat mindre i år. Det finns alltid ett tänk på att det ska gå runt, men det vet man ju aldrig förrän man ser hur det går med spelningar på radio och streamingtjänsterna, säger hon.

Drängarna tillhör Universal Musics artister i Melodifestivalen 2020