Miriam Bryant hittar hem i musiken

avNatasha Azarmi

Foto: Daniel Stigefelt
”Mi amor” innehåller kärlekssånger som till och med Håkan Hellström lär bli avundsjuk på.

ALBUM När Miriam Bryant byter musikspråk till svenska träffar orden genast hårdare.

”Mi amor” är ett viktigt självporträtt om att försöka lista ut livet, kärleken och sig själv.


Miriam Bryant
Mi amor
Warner


POP Det verkar bli allt vanligare att skrota engelskan och i stället sjunga om hjärtesorg på svenska.

För Miriam Bryant känns det som en självklar övergång efter succén i ”Så mycket bättre” för fyra år sedan. Nyskapande tolkningar av Sven-Bertil Taubes ”Ett sista glas” och Lisa Nilssons ”Allt jag behöver” bidrog till ett folkligt genombrott.

Men där många unga artister hamnar i skarven mellan pop och r’n’b sticker 28-åringen från Göteborg ut. På ”Mi amor” hörs de analoga instrumenten tydligt. Här finns dessutom starka inslag av folkmusik.

Stråkar präglar singeln ”Du med dig” och munspel förhöjer sorgen i ”Blåmärkshårt (mi amor)” när Bryant förtvivlat frågar varför hon aldrig får grepp om kärleken: ”Jag höll blåmärkshårt i dig/Varför är det alltid för svårt för mig?”.

Jag vågar slå vad om att Håkan Hellström sitter och grämer sig över att han inte skrev låten först.

Miriam Bryant har jobbat tillsammans med bland andra Veronica Maggio, Jocke Berg och Adam Olenius från Shout Out Louds. Hon gör dessutom som Maggio och släpper första halvan av albumet nu och resten i höst.

”Mi amor” är ett viktigt och träffande självporträtt i en tid då våra liv ständigt ska verka perfekta. Bryant räds inte för att vara trasig. Hon sjunger alltid med en känsla av spontanitet, som att hon hämtat orden direkt ur anteckningarna i telefonen eller dagboken.

”Det är livsfarligt att luta sig ut” handlar om att inte låta sig bli kär. ”För det blir aldrig som man tänker sig”, sjunger hon.

Och i ”Musiken besviken” gör hon allt för att undvika kärlekslåtarna som spelas på klubben när hon går ut.

Bryant tar oss även till ungdomsåren i Göteborg och flytten till Stockholm.

I ”Neråt/uppåt” ser hon uppgivet tillbaka på den slitna stad hon lämnat bakom sig.

I ”Du med dig” försöker hon i stället hitta hem i både sig själv och i platsen hon hamnat. ”Från Söder till Solna så har du mig hånat/Jag blev aldrig du med dig”, sjunger hon och menar att hon ännu inte lyckats.

Men Miriam Bryant har onekligen hittat hem i musiken.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

ARTIKELN HANDLAR OM