Läsarna: Det är nog nu

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-27

Nytt biljettkaos – arrangören och försäljare skyller ifrån sig

Över 11 700 upprörda Springsteen-fans hade sent i går kväll skrivit på Nöjesbladets upprop mot biljettkaoset. Arrangörer och biljettåterförsäljare är oeniga om var felet ligger.

Trots alla löften om förbättringar fortsätter biljettkaoset.

Efter gårdagens fiasko vid Bruce Springsteen-släppet har konsertbesökarna fått nog. Mer än 11 700 har skrivit på Aftonbladets upprop mot biljetteländet.

– Vi skriver 2009 och de klarar inte ens av att sälja biljetter, skriver signaturen captainX.

Besvikelsen är monumental.

Klockan tio i går skulle biljetterna till sommarens Bruce Springsteen-konserter släppas. Efter att arrangören Live Nation bytt från återförsäljaren Ticnet till tyska Eventim samt lovat krafttag mot försäljningen på svarta marknaden var förväntningarna skyhöga bland luttrade fans.

Så när sajten direkt kollapsade och släppet fördröjdes i 55 minuter lät reaktionerna inte vänta på sig.

Suttit i timmar

Hundratals förbannade biljettköpare hörde av sig till Nöjesbladet via mejl, telefonsamtal och i artikelkommentarer på

aftonbladet.se.

Mejl efter mejl innehåller samma historia. Efter att fansen i flera timmar suttit framför datorn avbryts köpen och biljetterna makuleras trots att pengarna dras från kontot.

– De har dragit 1 150 kronor men jag har inget bokningsnummer och alltså inga biljetter. FY FAN, skriver Liselott Öfverbeck från Trelleborg.

”Ska återgälda”

Eventims vd, Marc Fettes, lovar att ta tag i problemet.

– Vi kommer att återgälda detta inom 48 timmar och de som har betalat ska få sina biljetter.

Enligt honom beror haveriet på ett fel hos företaget Netgiro som sköter betalningstjänsten.

– Det är för tidigt att säga vad som gick fel och vilka konsekvenserna blir, säger han.

Nöjer sig inte

Det svaret nöjer sig inte arrangören Live Nation med.

– De är den största biljettleverantören i Europa. Det är klart att Eventim ska klara av det här. Vi kräver att få reda på exakt vad som har gått fel och att det inte upprepas, säger Tor Nielsen, promotor med ansvar för Springsteen-spelningen.

Samtidigt som fansen kämpade med att få platser till Springsteen-spelningen dök det i går upp biljetter till mångdubbla priset på flera andrahandssajter. Något som Live Nation försökt förhindra med en rad åtgärder.

– Så länge lagstiftarna inte gör något åt den här skiten så kan vi inte komma åt det, säger Tor Nielsen.

Flyr sitt ansvar

Det håller inte biljettåterförsäljaren Ticnets vd, Mats Brandt, med om. Han tycker att arrangörerna flyr sitt ansvar.

– Jag tycker att vi borde ha kommit längre. Vi har gjort vår hemläxa och tagit fram tekniska lösningar.

– Om de menar allvar med att de vill komma till rätta med problemet så måste de använda sig av dem, säger han.

Men konsertbesökarna har tröttnat på alla bortförklaringar. I går startade Nöjesbladet ett upprop mot biljettkaoset.

Sent i går kväll hade mer än 11 700 skrivit på.

ANNONS