Seinabo Sey både utmanar och bjuder in

Publicerad 2024-01-26

Seinabo Sey har numera ett så mångfacetterat uttryck att alla möjliga vägar ligger öppna, visar turnépremiären i Uppsala.

KONSERT Seinabo Sey bäddar in ett uppländskt konserthus i en varm blå filt stickad av både tårar och hopp.

Första turnén på fem år visar upp en artist som både utmanar och skämmer bort sin publik.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Seinabo Sey
Turnépremiär: Konsert & Kongress, Uppsala. Publik: Cirka tusen. Längd: 84 minuter. Bäst: ”Keys 2 the moon”, ”Remember” och ”You”. Sämst: Inget egentligen men hade förstås gärna hört ”Hard time” också.


UPPSALA. ”Det låter som att en artist i spår efter spår hittar sig själv” skrev Markus Larsson om Seinabo Seys senaste album ”The one after me” när det släpptes i maj.

Och så kändes det verkligen. På skivan tar hon sin souliga pop åt helt nya håll där Bon Iver och och ursvensk folkmusik är minst lika stora influenser som Valerie June och eviga idolen Beyoncé.

Det mjuka akustiska och emellanåt rätt fritt experimentella soundet hamnar relativt långt ifrån hitsen på debuten men andas tveklöst ändå rakt igenom Seinabo Sey. Att lyssna blir som att vaggas in i ett långt mood mer än något annat, lika behagligt som fullt av små aviga överraskningar.

Musiken är som gjord för att utvecklas till något ännu mer intressant upplyft på en scen, och det är precis vad som sker i kväll i Uppsala.

I nummer som ” Pretty kids” eller ”Yes” är ljuden lite skevare, grooven lite kärvare, och 33-åringen från Halmstad vet att kanske inte alla i publiken har hittat till de nya låtarna men säger att hon måste få sjunga dem ändå.

Det är det som skiljer en artist från en underhållare. Och om någon mot förmodan har missat det hör Seinabo Sey till de mest begåvade artister vi fått fram de senaste tio åren. Ja, så länge är det faktiskt sedan första singelhiten ”Younger” släpptes.

Seinabo Sey väver elegant ihop gamla och nya låtar på turnépremiären.

Seinabo Sey behöver inte heller bjuda på några danssteg eller spektakulära tricks, den trygga närvaron, den djupa rösten och texterna om kärlek ur olika inte sällan sorgsna vinklar gör hela jobbet. Och när isblått och blodrött ljus projiceras mot en fond som påminner om skrynklig aluminiumfolie räcker det för att skapa stor visuell effekt.

Givetvis hittar även de nya låtarna hem hos publiken när de så här smakfullt vävs ihop med det äldre.

Hon knyter ihop ”Keys 2 the moon” med just ”Younger” i avskalade pianoversioner och låter resten av det fem personer starka bandet falla in när ”Good in you” sakta växer från nattklubbsjazz till jublande gospelpop.

Då Seinabo Seys musik alltid har haft en lika naturlig som sällsynt blandning av djup tradition och framkantspop låter tidiga låtar som ”Words” och ”Still” minst lika bra i dag som när de kom, rentav bättre när de placeras jämte ett sentida singelspår som ”Rom-com” (i kväll utan duettpartnern Hannes) eller den akustiska glöden i nya ”Before”.

Det är över huvud taget en sällsynt stark katalog hon har byggt upp efter bara tre album. Lyssna bara på ”Remember”, vilket litet monument till låt det är.

Över huvud taget finns det numera en frihet och bredd i Seinabo Seys uttryck som får första turnépremiären på fem år att bli något lika utmanande som inbjudande.

Passa på att se henne.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook, Instagram, XThreads och Spotify för full koll på allt inom musik