Musikförsäljningen ökade med 12 procent

Försäljningen av cd ökar kraftigt

TT

Publicerad 2022-03-22

Miriam Bryants singel "Tystnar i luren" var den mest sålda i Sverige 2021. Arkivbild.

Musikförsäljningen i Sverige ökade med 12 procent under 2021.

Året före låg ökningen på 4 procent, enligt musikbolagens branschorganisation Ifpi.

På den totala marknaden står ljudströmning för 86 procent av värdet, och videoströmning för 5 procent. Digital musikförsäljning står för 92 procent av totalen, och fysisk försäljning för 7 procent.

”Att försäljningen av cd ökar kraftigt är troligtvis starkt beroende av ett par särskilt starka releaser under året”, kommenterar Ludvig Werner, vd för Ipfi i Sverige.

De tre mest sålda svenska singlarna 2021 var ”Tystnar i luren” av Miriam Bryant & Victor Leksell, ”Samma gamla vanliga” av A36 och ”Gamora feat. Einár” av Hov1.