Di Leva gör snygg men oväntat försiktig Bowie-show

Uppdaterad 2018-03-13 | Publicerad 2018-03-10

SHOW När Thomas Di Leva gör hyllningsföreställning till idolen David Bowie
finns potential för något både personligt och känsloladdat.
Men det blir onödigt ofta bara en onödigt bokstavstrogen covershow.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Thomas Di Leva: ”Changes – en fascinerande show i tid och rum”
Premiär: Hamburger Börs, Stockholm. Publik: 652 (utsålt). Längd: 105 minuter. Bäst: ”TVC 15” och ”Life on Mars?”. Sämst: ”Wild is the wind” kräver en större röst.


David Bowies betydelse för Thomas Di Levas liv och karriär går inte att underskatta.
Han berättar själv hur han som barn såg ett Bowie-omslag i en skivaffärs skyltfönster utan att veta vad det var men kände en så stark dragning till skivan att han tvingade sin mamma att köpa den.

Sedan hade den ensamme pojken plötsligt någon att dela sitt utanförskap med, en värld att försvinna i när den verkliga blev för svår eller bara för grå. Tack vare Bowie vågade han klä sig i rosa
fuskpäls och platåskor och tack vare Bowie föddes en dröm om musik och artisteri.

Det lade grunden för en av våra mest orädda estradörer och ett av de mest egensinniga artistskap som det här landet har skådat.

Di Leva hade kunnat göra en hel show om det, men vi får bara några kortare monologer. Han är över huvud taget ovanligt lite Di Leva i kväll, klädd i traditionella kostymer och med påfallande få verbala utflykter i kosmos.

I stället gör han tämligen rak och konventionell krogshow av idolens allra mest kända låtar. Publiken kan beställa mat från en meny prydd av "Aladdin Sane”-blixten.

Bandet gör ett gediget jobb med att kopiera soundet från skivorna. Och nog sjunger Di Leva både Starman” och ”Lazarus” med uppriktig dedikation. Visst är det en visuellt läcker föreställning.

Det bränner tveklöst till när Di Leva får 80-talssingeln ”This is not America” att kännas högaktuell med en introduktion om hur världen nu står vid ett vägskäl där vi måste våga välja kärleken istället för mörker, rädsla och kontroll. Och det är rörande när hela Börsen står upp och sjunger ”’Heroes’” med Di Leva ute i publiken på slutet.

Men vad någon som verkligen bryr sig om Bowie ska med den här showen till är ändå en smula oklart.

För där Bowies hela gärning handlade om ständig förändring känns ”Changes – en fascinerande show i tid och rum” oväntat konventionell.


Thomas Di Levas Bowie-show spelas på Hamburger Börs till och med 12 maj.