Marilyn Manson har blivit trygg nostalgi

Publicerad 2018-06-07

KONSERT Marilyn Mansons chockrock passar bättre in i tivolimiljö än man först kan tro.
Men så känns den också bara obetydligt läskigare än en tur med spöktåget.

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus
Marilyn Manson
Plats: Gröna Lund, Stockholm. Publik: 13 000. Längd: 71 minuter. Bäst: ”The beautiful people” och ”This is the new shit”. Sämst: Småkorkade ”The dope show” och överskattade Eurythmics-covern ”Sweet dreams (are made of this)”.


När Marilyn Manson slog igenom i mitten av 90-talet lyckades han skapa både kontrovers och skandaler med sin metaltunga uppdatering av 70-talets glam- och chockrock.

Brian Warner adderade en lite mörkare udd till sånt som David Bowie, Alice Cooper och Kiss hade bildat skola med. Han flirtade med fascistisk symbolik och drogromantik och döpte en skiva till ”Antichrist superstar”.

Kidsen älskade varje provokation, som i tiden som var då även fick en del relevanta samhällskritiska poänger.

På Gröna Lunds scen över 20 år senare känns tricksen i trollerilådan ofta väldigt välbekanta. Bleksminkad och målad i ansiktet, i olika svarta rockar, kåpor och jackor, militärmössa och boots travar Manson runt på scen, förutom när han leker diabolisk general i en blixtprydd talarstol.

Till barnfamiljerna som främst kommit för karusellerna ropar han inledningsvis ”You’re not gonna like this... at all”. För att riktigt manifestera hur farlig han är, så att ingen ska missa det.

Det hela blir dock tämligen harmlöst.

Marilyn Manson och hans lika bleksminkade komptrio med samma namn dundrar förvisso ut sin stötiga betongboogie högt, hängivet och stenhårt.

Sångaren rör sig alltjämt lite stelt efter skadorna han ådrog sig på scen i fjol – och som tvingade honom att genomföra förra Stockholmsgiget, på Annexet i Stockholm i november, sittande och liggande – men har publikens vajande armar med sig direkt.

Bortsett från småsvängiga nya ”Kill 4 me” lever showen emellertid väldigt högt på gamla succéer. Som sångaren ibland levererar väl mycket på rutin.

Marilyn Manson brukade vara någon som folk varnade sina barn för.

I kväll framstår han mest som trygg nostalgi, à la radiobilarna eller Lustiga Huset.