Aviciis nya är ett långfinger åt de gamla konventionerna
Uppdaterad 2013-09-13 | Publicerad 2013-09-12
HOUSE Att göra en hundraåttio-gradersvändning när hela världen är ditt ostron är modigt. Det är samtidigt vad som definierar en artist. Att låta känslan styra, oavsett förväntningarna.
Tim Bergling, 24, står i detta skälvande nu på toppen av sin karriär. Att "True" är debuten känns nästan surrealistiskt, men säger samtidigt mycket om albumets allt svagare ställning i popmusiken, och dess nästan intetsägande position inom housen.
När houseproducenter gör lyckade album är det nästan alltid med avstamp i någonting nytt, någonting som står på egna ben.
I Aviciis fall hade det enklaste varit att stapla tio "Levels" på varandra. Det hade också varit totalt ointressant.
I stället väljer Östermalmsynglingen att vurma för – country. Det kan mycket väl vara det konstigaste han kunde komma på.
Åtminstone enligt EDM, en manlig, konservativ och ganska gravallvarlig genre. På festivalen Ultra i Miami i våras möttes Aviciis banjo- och kazoo-fest med stor skepsis. Stjärnans manager Ash Pournouri försökte rida ut Twitter-stormen med den moderna musikbranschens motsvarighet till "keep calm and carry on": "stay calm and keep hyping the album".
"True" är ett likgiltigt långfinger mot dj:s av den gamla skolan. Albumet präglas av lekfullhet, oängslighet och positivism.
Tim Bergling sätter hästsadel på sin house och klär beatsen i cowboyhatt som vore "True" musiken till en gulnad reklamfilm för sponsorn Ralph Lauren.
Men Avicii gör också utflykter i Motown-disco, soul, blues och r’n’b utan att tappa sin känsla för EDM-anthems. I sista spåret "Heart upon my sleeve" möts ödesmättade cellos, stora syntar och en ensamt plockande gitarr.
Även valen av samarbetspartners är otippade.
Man måste applådera den totala kompromisslösheten i att använda Judy Garlands anonyma barnbarn Audra Mae från Oklahoma fram-för, säg, Madonna, som borde vara ett telefonsamtal bort.
Avicii är på en egen nivå i den kommersiella housemusiken. Faktum är att han redan lämnat den bakom sig.