Aviciis nya är ett långfinger åt de gamla konventionerna

Uppdaterad 2013-09-13 | Publicerad 2013-09-12

GÅR SIN EGEN VÄG  På fullängsdebuten tar Avicii ut svängarna bäst han kan. Countryinfluenserna har mötts med skepsis, men Tim Berling har kört på.

HOUSE Att göra en hundraåttio-­graders­vändning när hela världen är ditt ­ostron är ­modigt. Det är samtidigt vad som definierar en artist. Att låta känslan styra, oavsett förväntningarna.

Aviciis nya album ”True”.

Tim Bergling, 24, står i detta skälvande nu på toppen av sin karriär. Att "True" är debuten känns nästan surrealistiskt, men säger samtidigt mycket om albumets allt svagare ställning i popmusiken, och dess nästan intetsägande position inom housen.

När houseproducenter gör lyckade album är det nästan alltid med avstamp i någonting nytt, någonting som står på egna ben.

I Aviciis fall hade det enklaste varit att stapla tio "Levels" på varandra. Det hade också varit totalt ointressant.

I stället väljer Östermalmsynglingen att vurma för – country. Det kan mycket väl vara det konstigaste han kunde komma på.

Åtminstone enligt EDM, en manlig, konservativ och ganska gravallvarlig genre. På festivalen Ultra i Miami i våras möttes Aviciis ­banjo- och kazoo-fest med stor skepsis. Stjärnans manager Ash Pournouri försökte ­rida ut Twitter-stormen med den moderna musikbranschens motsvarighet till "keep calm and carry on": "stay calm and keep ­hyping the album".

"True" är ett likgiltigt långfinger mot dj:s av den gamla skolan. Albumet präglas av lekfullhet, oängslighet och positivism.

Tim Bergling sätter ­hästsadel på sin house och klär beatsen i cowboyhatt som vore "True" musiken till en gulnad reklamfilm för sponsorn Ralph Lauren.

Men Avicii gör också utflykter i Motown-disco, soul, blues och r’n’b utan att tappa sin känsla för EDM-anthems. I sista spåret "Heart upon my sleeve" möts ödesmättade cellos, stora syntar och en ensamt plockande gitarr.

Även valen av samarbetspartners är otippade.

Man måste applådera den totala kompromisslösheten i att använda Judy Garlands anonyma barnbarn Audra Mae från Oklahoma fram-för, säg, Madonna, som borde vara ett telefonsamtal bort.

Avicii är på en egen nivå i den kommersiella housemusiken. Faktum är att han redan lämnat den bakom sig.

Följ ämnen i artikeln