Här är årets 99 allra bästa låtar

Uppdaterad 2011-12-30 | Publicerad 2011-12-29

HENNES ÅR Tre av årets 99 bästa låtar stod Veronica Maggio för.

Du kanske har 99 problem men musik är inte ett av dem.

Nöjesbladets recensenter har valt ut sina allra största favoritlåtar från musikåret 2011 och kokat ner allt till en enda lista.

Det här är resultatet.

My Morning Jacket.

1 HOLDIN’ ON TO BLACK METAL (MY MORNING JACKET)

Ganska konstig låt, egentligen. I grunden traditionell riffrock men med skumma körer, märkliga effekter och en udda text om det speciella i att fortsätta lyssna på black metal i vuxen ålder. Kombinationen är inte bara smått hypnotisk. Den ger visar också varför My Morning Jacket är ett av världens mest intressanta rockband.

HÅKAN STEEN
 

2 SOMEONE LIKE YOU (ADELE)

3 HOW TO LOVE (LIL WAYNE)

Tennisfantasten Lil Wayne har varit mycket, men aldrig så här rörande. ”You’ve had a lot of moments that didn’t last forever/now you’re in the corner trying to put it together.” Sången stal mitt hjärta första gången jag hörde den och har inte lämnat tillbaka det än.

PER MAGNUSSON
 

4 FOLKLORE (OPETH)

Den är ju som en saga i sig. En komposition som med snillrik känslighet följer de episka förutsättningar som ges när det knarrigaste av kynnen tillåts bre ut sig över åtta minuter och sjutton sekunder. Famntaget läggs med spröda folkmelodier om medvetandet och leder dig fram mot det galopperande crescendot. I sanning – en saga i sig.

MATTIAS KLING

5 I LOVE YOU BUT I DON’T KNOW WHAT TO SAY (RYAN ADAMS)

6 MOTIVATION (JACQUES GREENE REMIX) (KELLY ROWLAND FT. LIL WAYNE)

7 MIDNIGHT CITY (M83)

8 LIONS ROAR (FIRST AID KIT)

Första smakprovet från First Aid Kits kommande andra album blev en omedelbar förälskelse. Och ett odiskutabelt bevis på att systrarna väldigt snart kommer att vara en duo som får fler än Patti Smith att gråta. Både här hemma och i resten av världen.

JOACIM PERSSON
 

9 SWIM GOOD (FRANK OCEAN)

10 OVER MY DEAD BODY (DRAKE)

Först den svävande refrängen. Sedan Drakes dekadenta dandybekännelser. Och så det graciösa pianot. Öppningsspåret på

25-årige Aubrey Grahams andra album är radikal, ärlig och episk popmusik.

PER MAGNUSSON

11 IN THE DARK PLACES (PJ HARVEY)

12 TOWERS (BON IVER)

Eller kanske är ”Calgary” bättre? Eller ”Holocene”? Nej, förmodligen den monumentala 80-talsfinalen ”Beth/rest”. Eller, ”Perth” så klart! Nej, ringklockslåten ”Michicant”. ”Hinnom, TX”? ”Minnesota, WI”?

Eller så är helt enkelt ”Towers” bäst ändå. Välj själva.

JOACIM PERSSON
 

13 ALL THE HEAVY LIFTING (MASTODON)

14 WONDERFUL (THE WAY I FEEL) (MY MORNING JACKET)

Inget annat band skriver lika vackra ballader. Inget annat band har en sångare som Jim James. Han framförde ”Wonderful (the way I feel)” live i flera år innan gruppen spelade in den på skivan ”Curcuital”. Jag trodde först att det var en cover på en outgiven Simon & Garfunkel-klassiker. ”Wonderful” är helt enkelt för bra för att vara sann. Eller åtminstone för bra för att vara 2011. Att den dessutom specialskrevs för Mupparna, som tyvärr ratade balladen i sista stund, gör inte saken sämre.

MARKUS LARSSON

15 JAG SAKNAR OSS (MAURO SCOCCO)

”Ja visst var det vackert?/Nätterna på Ljusterö/Du hoppa från bryggan/I min Rolling Stones-t-shirt.” Så banalt. Så genialt.

Sentimental pornografi i ordens bästa bemärkelse.

PER MAGNUSSON

16 NEXT TO YOU (DANTE)

17 THUNDER ON THE MOUNTAIN (WANDA JACKSON)

Jack White förstod inte bara att Bob Dylans ”Thunder on the mountain” skulle vara en klockren låt för rock’n’roll-veteranen Wanda Jackson och hennes fräna röst. Han hörde också potential för ett rullande rock’n’soul-party med blås och skenande fläskgitarrer. Precis så blev det.

HÅKAN STEEN

18 THE LONGER THE WAITING (THE SWEETER THE KISS) (ANNA TERNHEIM)

19 DEMONS (IN SOLITUDE) 
 

20 ANOTHER GIRL (JACQUES GREENE)

2011 kommer gå till historien som det melankoliska musikåret, då världens hippaste genre stavades nightbus, musik som passar bäst i gryningstimmarna på bussen hem från klubben. Mästaren i genren var kanadensaren Jacques Greene som gjorde underverk med r’n’b-vokaler och synthar.

JENNY SETH

21 LET ENGLAND SHAKE (PJ HARVEY)

22 WHEN BUILDINGS SLEEP (DEPORTEES)

23 THE SIREN (GRAVEYARD)

24 RUNNERS (DANTE)

Årets allra bästa svenska låt blev lite otippat en powerballad från en indietrummis. Lika bombastisk som hudnära, med en självklar melodi och ett r’n’b-impregnerat popsound som skulle få självaste Phil Collins på fall.

JENNY SETH

25 EVERY TEARDROP IS A WATERFALL (COLDPLAY)

26 TRUE FAITH (GEORGE MICHAEL)

27 HELPLESSNESS BLUES (FLEET FOXES)

28 THE ATTIC (IN FLAMES)

På ett album där mycket handlar om storslagna refränger blir det försiktiga desto vackrare. Det knarrar lätt om golvplankorna när tonerna tar sina hasande steg, en sprucken tramporgel ger Björn Gelottes fjäderlätta gitarrmelodier harmonistöd medan Anders Fridén viskar fram en text om han som bor längst upp i huset.

MATTIAS KLING

29 BULLETS (REBECCA & FIONA)

30 SHUT THE WORLD OUT (LO-FI-FNK)

Beyoncé.

31 I MISS YOU (BEYONCÉ)

Ibland känns Beyoncé som en superkvinna. Allt är perfekt. Privatlivet, låtarna, showen, bankkontot. Därför är ”I miss you” en välkommen repa i lacken. Musiken är så avskalad att Beyoncé inte ens behöver höja rösten. Många har sjungit ”jag saknar dig”. Men det är inte ofta som de enkla orden träffar lika hårt som här.

MARKUS LARSSON
 

32 DOOM OVER DEAD MAN (AMON AMARTH)

33 SAYING I LOVE YOU (GIRLS)

34 STOCKHOLM (JONATHAN JOHANSSON)

Dystert, kargt och grådimmigt. Jonathan Johanssons mörkt elektroniska pop är höstens bästa kompass genom ett nattsvart Stockholm eller vilken öde stad som helst.

JOACIM PERSSON
 

35 LIMIT TO YOUR LOVE (JAMES BLAKE)

36 WICKED GAMES (THE WEEKND)

37 LUCKY NOW (RYAN ADAMS)

38 DISAPPEAR (THE HAUNTED)

39 PESO (ASAP ROCKY)

40 TAKE CARE (DRAKE FT. RIHANNA)

Florence + the Machine gjorde nyss en livecover på Drake och Rihannas låt som i sin tur bygger på Jamie XX :s remix av Gil Scott-Herons version av Bobby Blands original ”I’ll take care of you” från 1959. Lager på lager vecklar ut sig i årets mest intrikata genreöverskridande inception-låt.

JENNY SETH

41 SURFER KING (AA BONDY)

42 NO GODS, NO MASTERS (ARCH ENEMY)

43 HELENA BEAT (FOSTER THE PEOPLE)

44 RUN THE WORLD (GIRLS) (BEYONCÈ)

45 UNDER COVER OF DARKNESS (THE STROKES)

46 THE WAY IT WILL BE (GILLIAN WELCH)

47 I’M ON ONE (REMIX) (SINJIN HAWKE)

48 ON A STRANDED SHORE (AMORPHIS)

49 MARRY THE NIGHT (LADY GAGA)

50 THE BAD IN EACH OTHER (FEIST)

51 YOUTH KNOWS NO PAIN (LYKKE LI)

52 I WILL (HANDS)

För en stund tycks det som att Fargogruppen använder känseltrådarna som lianer. Hands svingar sig läckert fram mellan metal, hardcore och emo med en greppsäkerhet som imponerar och väver i öppningsspåret på albumet ”Give me rest” ett brokigt stycke som värmer även den kallaste vinternatt.

MATTIAS KLING

53 FEELING MYSELF (PUSHA-T)

54 LOVE ON TOP (BEYONCÈ)

55 SATAN I GATAN (VERONICA MAGGIO)

56 JAG KLARAR MIG ÄNDÅ (KAJSA GRYTT)

57 THE CEMETARY ANGELS (CROWBAR)

58 YONKERS (TYLER, THE CREATOR)

59 SOUTH PACIFIC (IS TROPICAL)

60 CHEATERS (JOHN TALABOT’S CLASSIC VOCAL REFIX) (TEENGIRL FANTASY)

61 DET ÖVEREXPONERADE GÖMSTÄLLET (BOB HUND)

”Inget kamelförbud i nålens öga, ändå är det kö/Enligt vissa är det skymning på jorden men alldeles för tidigt för att dö”. Efter snart tjugo år i det allmänna medvetandet är Bob Hund alltjämt det band som bäst fångar känslan av landet och tiden vi lever i.

HÅKAN STEEN

62 I FOLLOW RIVERS (THE MAGICIAN REMIX) (LYKKE LI)

63 TÅRAR FRÅN EN CLOWN (ELDKVARN)

64 I SHOULD HAVE KNOWN (FOO FIGHTERS)

65 NO ONE CAN TOUCH US TONIGHT (JJ)

66 SUNSET, REGRET” (ISRAEL NASH GRIPKA)

67 DOWN BY THE WATER (THE DECEMBERISTS)

68 HALLO (DRC MUSIC)

69 BORN TO DIE (TRAPPED UNDER ICE)

70 GHETTO (TERIUS NASH FT. BIG SEAN)

71 SADNESS IS A BLESSING (LYKKE LI)

72 WEREWOLVES (THE DAMNWELLS)

Med en landsvägstuffande bagatell, med bara en svag vänsterkurva som refräng, har Alex Dozen i år klamrat sig fast som en av de starkaste unga låtskrivarna i genren där Wallflowers och Counting Crows rör sig. Åtminstone i min bok. I USA är Damnwells fortfarande ett namn i marginalen, här hemma finns de knappt. Upptäck.

JOACIM PERSSON

73 FAR NEARER” (JAMIE XX)

74 I’M GETTING READY (MICHAEL KIWANUKA)

75 DARKNESS FOREVER (PORTRAIT)

76 THESE PILLS (JERRY WILLIAMS)

”Jerka” fyller 70 nästa april. 70! Men i stället för att gå i pension släppte han ett av karriärens bästa album i år. ”These pills”, en ståtlig Roy Orbison-liknande ballad, är skriven av Christian Kjellvander, men Jerry gör texten till sin egen. Och det är chockerande att höra ”I can jive”-kungen sjunga om att behöva knapra piller för att överleva. Piller som tar bort smärtan, glädjen, lusten, allt. ”These pills will keep me from the blues, but they won’t make me love you”. En av årets vackraste och mest uppgivna inspelningar.

MARKUS LARSSON

77 KOMMER (MASH UP INTERNATIONAL REMIX) (VERONICA MAGGIO & KAKAN)

78 NOVOCANE (FRANK OCEAN)

79 COLUMBUS (SVANTE THURESSON)

80 THE WILHELM SCREAM (JAMES BLAKE)

81 THE LIGHT FROM ONE (ANE BRUN)

82 FIGHT ’EM ’TIL YOU CAN’T (ANTHRAX)

83 SHAKE IT OUT (FLORENCE + THE MACHINE)

Popmusik innehåller sällan så här mycket melankoli, livsglädje och kärlek. Det låter som att Broder Daniel har skrivit en låt tillsammans med Emilys Brontës roman ”Wuthering Heights”.

MARKUS LARSSON

84 GRAVEYARD (FEIST)

85 BETH/REST (BON IVER)

86 D MAJOR (LONEY DEAR)

87 ONE TIME (THE ROOTS)

88 POSTKODSMILJONÄR (MOHAMMED ALI)

89 DEMENTORER (MATTIAS ALKBERG)

90 KROSSA ALLA FÖNSTER (MASKINEN)

91 WHERE THE DEAD SHIPS DWELL (IN FLAMES)

92 VIDEO GAMES (LANA DEL REY)

Höstens mest sorgsna vykort från listorna. En vackert uppgiven soulballad som långsamt och lite oväntat grävde sig in i hjärtat.

Senast jag kollade satt Lana Del Rey där och viskade fortfarande.

JOACIM PERSSON

93 BYING TRUTH (TACK & FÖRLÅT) (GRAVEYARD)

94 NI**AS IN PARIS (JAY Z, KANYE WEST)

95 CURL OF THE BURL (MASTODON)

96 STATIONEN (FEAT. STOR & ALEKS) ISON & FILLE

97 DEMONERNA (INVASIONEN)

98 SNÄLLA BLI MIN (VERONICA MAGGIO)

99 LONELY BOY (THE BLACK KEYS)

ANNONS