Jorja Smith blottar hjärta och själ

avNatasha Azarmi

Foto: ANDREAS BARDELL/AFTONBLADET
Allt ljus på Jorja Smith.

KONSERT Jorja Smith har hyllats stort för sitt känslofyllda debutalbum. När hennes Europaturné når Sverige fortsätter 21-åringen från brittiska Walsall att beröra.


Jorja Smith
Plats: Berns, Stockholm. Publik: 1200 (utsålt). Längd: 1 timme och 25 minuter. Bäst: ”Goodbyes” och ”Blue lights”. Sämst: Smith behöver uppenbarligen en betydligt större lokal.


Vissa röster rymmer en värld av känslor.

90-talet hade Lauryn Hill och 00-talet tillhörde Amy Winehouse.

I dag: Jorja Smith.

På sitt hyllade debutalbum som kom tidigare i år gav 21-åringen från England liv åt historier om olycklig kärlek men också samhällsfrågor. ”Blue lights” – en av höjdpunkterna på skivan – handlar om rasism och hur det är att vara oskyldig men alltid behöva springa när polisbilen kör in på brittiska Walsalls gator.

I somras fyllde Smith Linnétältet på Way Out West och när hon nu intar Berns stora salong är trycket lika stort.

En del krigar sig fram genom den täta folkmassan medan andra står på tå för att få en skymt av sångerskan.

Den trogna publiken jublar till varje intro och sjunger med i alla låtar. Allsång och skrik byter av varandra under hiten ”Teenage fantasy”.

Berns ståtliga lokal, med guldfärgade ljuskronor och balkonger, är onekligen den perfekta miljön för Jorja Smiths snygga kompott av r’n’b, jazz och soul.

På scen är huvudpersonen oerhört lugn. Hon håller båda händerna om mikrofonen och blundar. I de instrumentala partierna går hon fram och tillbaka på scenen och rör huvudet långsamt i takt till musiken.

Jag frågar mig om Smith är redo för sin hängivna publik. Det händer så lite på scen att jag för en kort sekund glömmer bort att jag inte sitter hemma och streamar hennes musik på Spotify.

Men så presenterar hon ”Goodbyes”. Smith skrev låten som 16-åring efter att en vän gått bort:
– Den handlar om hur man ibland inte får chansen att säga hej då, säger hon.

Hon räknar in sitt band. Plötsligt blir inlevelsen svindlande, hennes förut så stadiga sångröst börjar skaka.

Sedan öser känslorna ned.

I ”Carry me home” sjunger hon om att behöva vara stark för någon annan. Balladen blir en intim duett när Smith får sällskap av London-musikern Maverick Sabre. Deras varma röster tränger genom lokalen och jag ser en säkerhetsvakt stå och le för sig själv.
Lika stark är ”Tomorrow” där Smith förbannar sig för att ha kastat bort kärleken. Hennes enastående falsett varvas med en modig tolkning av The Roots ”You got me”.

Salongen färgas i blått ljus och de första tonerna av ”Blue lights” drar igång. När artisten blottar sin djupa sorg i varje ord känns det som att hela Berns håller andan. Då visar Jorja Smith vilken sällsynt liveartist hon är.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

ARTIKELN HANDLAR OM