Mumford & Sons

Publicerad 2016-06-17

Förra albumet tog två månader att sammanställa. Nu är Mumford & Sons tillbaka med en ep – skapad och inspelad på två dygn.

– Det var stressigt, förvirrande och komplicerat. Och väldigt känslosamt, säger basisten Ted Dwane till Nöjesbladet.

Det är också ett unikt kapitel som möter fansen, när nya ep:n ”Johannesburg” nu släpps. Skivan är ett samarbete mellan Mumford & Sons, Baaba Maal från Senegal, The Very Best och sydafrikanska Beatenberg. Idén dök först upp när artisterna spelade tillsammans på Mumford & Sons egna Stopover Festival men blev verklighet i vintras, på Londonbandets allra första Sydafrikaturné. Under två intensiva dygn och med svensken Johan Hugo från The Very Best som producent spelades minialbumet in för att hedra den gemensamma turnén.

– Vi har alltid älskat samarbeten. Hela andan och hur vi träffades i det här bandet bygger just på det. Det är så otroligt bra för din kreativitet att göra något annat, på ett annat sätt och på en annan plats, säger Ted Dwane.

Förberedelserna var vaga. Planen var att skicka idéer mellan varandra, men det blev inte riktigt som de tänkt sig.

– Ben skickade en idé. Och det var allt, säger Ted och gapskrattar tills keybordisten Ben Lovett fortsätter:

– Det var faktiskt skönt att inte ha förberett skivan i förväg. Vi var 15 personer som var inblandade och det kunde verkligen ha slutat med ingenting och tårar men det blev en riktig bedrift.

Hur skulle ni beskriva de där två dagarna?

– Det var mer som en väldigt, väldigt lång dag, två timmar sömn och sedan en ny dag, säger Ted och skrattar igen. Första dagen hade vi ganska mycket teknikproblem så vi åstadkom egentligen inte mycket. Så dagen efter sprang vi mellan två inspelningsrum och jobbade med idéer parallellt. Det var otroligt kul, stressigt, förvirrande och komplicerat. Och väldigt känslosamt. Vi kände inte Beatenberg innan vår turné men vi känner dem verkligen nu, tack vare att vi delar den här upplevelsen.

Utmaningarna var uppenbara men att ro ett projekt som det här i hamn har påverkat bandet. Med "Johannesburg" känner Mumford & Sons redan ett större självförtroende

– Historiskt sett har vi alltid känt en press att alltid göra något som är så briljant som möjligt. Vi har gett oss tid att göra det, våra skivor har alltid tagit oss mellan sex och åtta veckor att göra. Det här har lärt oss att det inte behöver ta den tiden. Det är bra att bli påmind om att man kanske inte behöver 50 tagningar för att det ska bli bra. Och ibland är det först textidén den bästa, säger Ben.

Att göra en musikalisk avstickare som den här afrikainfluerade ep:n är kanske inte självklart för artister på den här nivån. Ändå är det ett naturligt steg för Londonkvartetten. Redan i början av karriären tog de beslutet att starta sitt egna bolag Gentlemen Of The Road, vilket har gett bandet stor frihet sedan dess.

– Att vi sajnade oss själva är något av det jag är mest stolt över. Det var något av det första vi gjorde som band och det är det bästa beslut vi har tagit någonsin. Det har varit ett sätt för oss att ha 100 procent kreativ frihet. Det har verkligen betalat sig, säger Ben.

Senast i maj var bandet i Sverige och spelade på Scandinavium i Göteborg, britternas största egna svenska spelning hittills. Men redan om ett par veckor är det dags igen när Mumford & Sons spelar på Bråvalla.

– Vi kan inte riktigt förklara det själva men vid sidan av Storbritannien så är Sverige ett av de länder som har tagit emot oss allra bäst. Det känns verkligen roligt att få det mottagandet. Vi känner att vi är högst uppe på en formtopp nu och förhoppningsvis håller den i sig tills det är dags att spela på Bråvalla. Vi älskar utomhusspelningar och de har en speciell energi, säger Ben.

Följ ämnen i artikeln