”Ticnets problem är anmärkningsvärda”

Publicerad 2012-06-26

Skarp kritik efter den nya kraschen i morse – Ticnet står handfallna

ÄNNU ETT HAVERI Imorse kraschade Ticnets sajt när extrabiljetterna till Swedish house mafia släpptes. Det var inte det första haveriet.

Ticnets biljettsajt kraschade under morgonen – ännu en gång.

Nu ber de om ursäkt men både musikfans och experter är kritiska.

– Det är oförklarligt hur landets största biljettoperatör inte kan hantera ett sådant biljettsläpp, säger Karl Petersen hos arrangören Stureplansgruppen.

Jonathan Sulo.

I morse varnade Ticnet för hårt tryck efter biljetterna till Swedish house mafias extrainsatta konsert – och bara minuter efter att biljetterna släpptes kraschade sajten. Bolaget är Nordens största marknadsplats för biljetter.

Köerna var timslånga och många fans blev utan biljetter.

På 42 minuter var konserten slutsåld.

Besvikna fans som köat och blivit utslängda ur kön rasade under morgonen och på Facebook startades gruppen ”Avgå Ticnet”.

– Det går åt helvete. Jag satt en och en halv timme i går och i dag verkar det bli likadant. Det är skit, det måste ju gå att köpa biljetter via nätet, säger Joakim Hubbe, 40, från Borås.

Swedish house mafia och arrangören Stureplansgruppen har riktat skarp kritik mot Ticnet under dagen.

– Det är oförklarligt hur landets största biljettoperatör inte kan hantera ett sådant biljettsläpp, säger Karl Petersen på Stureplansgruppen.

”Borde inte kunna hända”

Mattias Hallgrim är Ticnets marknadsdirektör och han var självkritisk efter morgonens haveri.

– Vi ser allvarligt på detta, jag blev förvånad i morse när det kraschade.

Ticnets hemsida havererade både vid biljettsläppet till Elitserien i höstas och nu senast i slutet av april vid biljettsläppet till Lady Gagas konsert i augusti. Släppet flyttades då fram en vecka, men flera andra artister drabbades när sajten fortfarande låg nere dagen efter. Orsaken var ett problem med en av Ticnets servrar utomlands.

– Det felet är fixat, nu är det något annat som hänt. Vi är medvetna om att många konsumenter kommer i kläm. Vi förstår att det är otroligt frustrerande för besökarna att bli utslängda från sajten, säger Mattias Hallgrim på Ticnet.

Är Ticnets webbresurser för svaga?

– Jag önskar jag kunde svara på det, det här borde inte kunna hända.

”Tappar förtroende”

Jonathan Sulo är marknadschef på FS Data. Han kräver krafttag från Ticnet.

– Det är anmärkningsvärt att de fortfarande har de här problemen vid stora biljettsläpp. Med tanke på hur i hur många år de har haft de här problemen och hur enkelt det är att möta den efterfrågan de har. Det går ut över kunderna.

Han menar att alla serverleverantörer påverkas av Ticnets återkommande haverier.

– Användare och kunder tappar förtroende för oss som levererar den här typen av tjänster. Det är ledsamt att det inte görs något åt det.

– Det är väldigt enkelt att sätta upp ett system som växer dynamiskt vid extra stor efterfrågan. Med tanke på att Ticnet har exklusivitet och rättigheter för biljettförsäljning anser jag absolut att de har ansvar att detta ska fungera, säger Jonathan Sulo.

Nu kan Ticnets upprepade problem bli deras fall.

– Det finns ju en hunger bland nya aktörer. Om Ticnet inte styr upp sina problem blir det svårt för dem att vara den stora leverantören av biljetter.

Tillsätter utredning

Under dagen har Mattias Hallgrim fått ett flertal mail från leverantörer av serversystem.

– Det är väldigt lätt att säga att problemen går att lösa, men det har ju hänt att en och annan bank har haft problem också.

Men ni har ändå haft de här problemen vid flera tillfällen, ska det vara så?

– Nej, jag sympatiserar med den bilden. Vi har ett komplext system, vi har gjort ett antal åtgärder men då har det kommit nya fel.

Nu för Ticknet en intern diskussion med amerikanska ägaren Ticketmaster.

Händelsen ska nu utredas för att den inte ska upprepas – ännu en gång.

– Vi beklagar verkligen detta, säger Mattias Hallgrim. Vi är väldigt medvetna om att många konsumenter kommer i kläm och blir utslängda vi förstår att det är otroligt frustrerande. Vi ska gå till botten med vad som orsakat problemet.

Biljetterna till Swedish house mafias tredje spelning den 22 november släpps på onsdagen klockan 09.00. Ett team på tio anställda hos Ticnet jobbar under tisdagskvällen med att lösa problemen. En systembugg hittades under dagen.

– Grundproblemet var att det var väldigt många anrop och klick på sajten, säger Mattias Hallgrim. Givetvis ska vi klara av det, men buggen sabbade extra mycket

ANNONS

Följ ämnen i artikeln