Kraftigt miljonregn spås över Pewdiepie

Uppdaterad 2019-08-20 | Publicerad 2014-09-26

Kan dubblera sina annonsintäkter

Dags för en ny gulddusch!

Svenska Pewdiepies annonsintäkter kan nu dubblas – till runt 60 miljoner kronor, rapporterar Dagens Industri.

Pengarna rullar in.

Den svenska Youtube-stjärnan Felix ”Pewdiepie” Kjellberg kan snart befinna sig i ett ännu kraftigare miljonregn.

Förra året drog 24-åringen in runt 30 miljoner kronor i annonser, enligt bokslutet som Dagens Industri tagit del av.

Men enligt deras podcast ”Digitalpodden” kan Pewdiepies annonsintäkter nu dubblas till runt 60 miljoner kronor.

Kontrakt löper ut

I dag är Felix ”Pewdiepie” Kjellberg bunden av ett kontrakt med Disney-ägda Makers studio. I Makers studio ingår över 50 000 Youtube-kanaler, som studion helt enkelt inte har resurser nog att kunna ratta annonsförsäljningen åt på egen hand. I stället sköts försäljningen av Youtubes automatiserade säljsystem, vilket gör att intäkterna per kontakt är mycket lägre än om man själv sköter försäljningen.

När kontraktet snart löper ut öppnar det för en ännu tjockare Pewdiepie-plånbok.

Rikaste Youtube-stjärnan

”Tar han själv kontrollen över sin försäljning skulle han kunna sälja många fler annonser på den reserverade nivån där tittarna inte kan hoppa över annonserna. Lågt räknat skulle han då i slutändan i genomsnitt få dubbelt så mycket betalt för sina annonskontakter jämfört med i dag”, säger en branschkännare som Di talat med.

Tidigare i år rankade Business Insider Pewdiepie som den rikaste Youtube-stjärnan. De bedömde att hans trafik ger honom upp till 54 miljoner kronor årligen.