Idolernas presenter kan bli skattefälla

Uppdaterad 2015-11-10 | Publicerad 2015-11-06

Poserar med gåvor på Instagram – nu kan de behöva betala

På Instagram poserar idolerna med sponsorgåvor.

Men presenterna kan bli en skattefälla.

– I Sverige är man skattepliktig till det mesta när det handlar om motprestationer, säger Pia Blank Thörnroos, skattejurist på Skatteverket.

De senaste veckorna har så gott som alla ”Idolerna” som är kvar i tävlingen lagt upp bilder på produkter från ett sminkföretag på sina Instagramkonton ihop med glada tillrop.

”Som vanligt blir man fixad i produkter från @lumene, snacka om att man känner sig som en stjärna”, skriver Frans Walfridsson, 17. ”Tack Lumene för den fina ansiktsmasken”, skriver Simon Zion, 26.

”Känner press att visa tacksamhet”

– Det känns otrevligt att ta emot saker och inte säga tack. Så det känns som en självklarhet. Man känner lite press på sig själv att visa att man är tacksam, säger Frans Walfridsson.

– Vi har varit på deras huvudkontor och plocka hur mycket smink och hårprodukter vi vill. Det var fett, säger Tove Burman, 16.

Bilderna ni lägger upp, är det för att ni vill eller för att ni har blivit tillsagda?

– Det är lite både och tror jag. Det är mycket att vi själva vill också, säger Tove Burman.

När du säger ”både och”, hur menar du då?

– Ibland vill de ha kredd för att de bjuder med oss på saker. Men de är också en sponsor. Så det förstår man ju, säger hon.

Gåvorna kan bli skattefälla

Men ”gåvorna” är kanske inte helt oproblematiska ur skattesynpunkt. Sveriges skattelagar säger att man är skattepliktig i de flesta fall där man tagit emot någonting i utbyte mot en motprestation.

– Det här är otroligt tätt förknippat med deras arbete att vara med ”Idol”. De får kanske produkterna för att hudvårdskedjan vill att bilderna ska publiceras på deras sociala medier. Då lutar det åt att det är ersättning för arbete, säger Pia Blank Thörnroos, skattejurist på Skatteverket.

Vad innebär det?

– Då ska produkterna beskattas utifrån marknadsvärde, säger hon.

”Det här är inte i marknadsföringssyfte”

Clara Ytterborn är exekutiv producent på ”Idol”. Hon ser inga problem med bilderna.

– Det här är inte i marknadsföringssyfte. Det är deras egna privata konton där de lägger upp det de vill. Att lägga upp bilder på sitt eget privata konto finns det inga skatteregler kring, säger Clara Ytterborn.

Fast i det här sammanhanget kan det ju göra det enligt Skatteverket.

– Lumene är en partner till Idol, och de får om de vill besöka dem och få produkter därifrån. Det finns inget krav på någon motprestation.

Även om det inte finns något krav på en motprestation kan det ju fortfarande betraktas som en.

– Jag ser inte att det är en motprestation att de lägger ut det på sina privata konton, säger Clara Ytterborn.