”The crown” slutar med flaggan en bra bit från toppen

– men Netflix rojalistiska lyxsåpa hämtar sig ändå i sina sista avsnitt

Publicerad 2023-12-14

Imelda Staunton och Jonathan Pryce i ”The crown”.

TV-RECENSION ”The crown” hittar inte tillbaka till sin absoluta toppform. Men i sina sista avsnitt återvänder serien åtminstone till en del av det som gjorde den till en succé från början.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

The crown

Netflix

Säsong 6, del 5-10

Av Peter Morgan, med bl a Imelda Staunton, Jonathan Pryce, Lesley Manville, Dominic West, Ed McVey, Olivia Williams, Bertie Carvel, Meg Bellamy, Luther Ford, Eve Best.


DRAMA Peter Morgans välgjorda och detaljrika skildring av det brittiska kungahuset under Elizabeth II:s styre har, även för en övertygad republikan som jag själv, varit en fröjd att följa genom åren. Men de fyra avsnitt som Netflix släppte i november – som i princip utgjorde en egen miniserie om prinsessan Dianas död och sista tid i livet, i vilken Imelda Stauntons drottning knappt spelade en biroll – var snudd på bedrövliga.

Och man undrade om det verkligen var på den nivån det hela skulle behöva sluta.

Därför är jag nu glad att kunna rapportera att ”The crown” rättar till en del av sina misstag på slutspurten.

De sex nya avsnitt som avslutar serien når visserligen långt ifrån samma höjd som de fyra första säsongerna höll, men ett anständigt avslut blir det i alla fall.

Den här gången handlar det om åren 1998-2005. Prinsessan Dianas dödsolycka och dess konsekvenser för hennes barn, för kungahuset, och för den folkliga opinionen spelar fortfarande en roll i handlingen. Men nu finns återigen lite plats för det vidare perspektiv som vid sidan av utsökt skådespeleri av idel toppnamn och skyhöga produktionsvärden har varit seriens stora styrka sedan starten 2016. Det handlar om monarkins roll, om inhemska politiska strömningar och världspolitiska skeenden, och om livet i den gyllene bur som kungligheterna föds in i och väljer att sitta kvar i, i utbyte mot ofattbara, orimliga privilegier.

Kärlekshistorien mellan William och Kate Middleton (Meg Bellamy) får mer scentid än vad den egentligen håller för. Men debuterande Ed McVey är bra som den unge prinsen, och det kan nog bli en del reaktioner på porträtteringen av mamman Carole Middleton (Eve Best), som verkligen inte framstår i speciellt god dager.

Prins Harry (Luther Ford) spelar andrafiol, här precis som i verkliga livet, men får sitt ögonblick framåt slutet, när han ställer till skandal i den nazistkostym vi minns från 2005.

Bertie Carvel gör en stark insats som premiärministern Tony Blair, vars möten med drottningen – som oroar sig för Labour-ledarens popularitet och i ett svagt ögonblick ber honom om hjälp med reformidéer för monarkin – tillhör de här avsnittens roligaste ögonblick. 

Charles (Dominic West) och Camilla (Olivia Williams).

Prins Charles (Dominic West) får till slut sin Camilla (Olivia Williams). Och skickliga Staunton äger nu återigen rollen som seriens nav, trots att hon onekligen har en mer otacksam variant av drottningen att spela än vad Claire Foy och Olivia Colman (som vi båda nu får återse) hade före henne.

Hennes åldrande, oerhört rutinerade Elizabeth är visserligen klok, kunnig och korrekt i alla situationer, och framför allt i scenerna mot barnbarnet William och hennes nu döende syster Margaret (härligt hedonistiskt spelad av Lesley Manville) lyser en viss värme igenom hennes torra fasad. Men hon är nu också fullkomligt ur takt med tiden, och lite för övertygad om sin egen okränkbara utvaldhet efter 50 år på tronen.

Margaret (Lesley Manville).

När ”The crown” checkar ut har hon fortfarande hela 17 år, nästan två decennium kvar, och att Morgan tillbringar stora delar av det sista avsnittet med att signalera att hennes dagar är räknade blir lite märkligt.

Men vid det här laget är det bara att köpa att ”The crown” var bättre förr, och åka med.


De sex sista avsnitten av den sjätte och sista säsongen av ”The crown” har premiär på Netflix den 14 december.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv