Tittartapp för julkalendern

Publicerad 2014-12-08

Över 200 000 färre tittar i år

Årets julkalender tappar tittare.

Mer än 200 000 färre ser ”Piratskattens hemlighet” jämfört med ”Barna Hedenhös uppfinner julen”.

– Det var något vi hade kalkylerat för, säger Safa Safiyari, kanalchef för Barnkanalen.

Över 1,5 miljoner tittare såg premiären av förra årets julkalender ”Barna Hedenhös uppfinner julen”, enligt MMS.

”Piratskattens hemlighet” fick nöja sig med 1 233 000 tittare på premiäravsnittet.

De första sju dagarna har SVT:s 18:45-sändning i genomsnitt 218 000 färre tittare än förra årets kalender. Barnkanalens kanalchef Safa Safiyari tror sig veta varför.

– Vi har ju de två sista åren haft kalendrar som haft kännedom innan. Både Hedenhös och Greveholm hade redan från början några som visste vad det var, en fanbase. Den här kalendern är ju nyskriven helt och hållet utifrån storyn, så det var något som vi hade kalkylerat för, säger han.

Räknar ihop allt tittande

Safa Safiyari säger att de räknar ihop tittandet från Barnkanalen och SVT1, både morgon och kväll, och att det ger siffror på över 2 miljoner per avsnitt. Sen tillkommer tittare via SVT Play.

– Om du skulle fråga något annat program om de var nöjda med att ha två miljoner så tror jag att de skulle vara ganska nöjda, säger han.

”Snöfrågan kommer varje år”

”Piratskattens hemlighet” har fått viss kritik för att inte vara tillräckligt ”julig”, bland annat av Nöjesbladets Fredrik Virtanen som i en tv-krönika önskade mer snö i rutan.

Safa Safiyari säger att det kan ha påverkat, men han tror inte att det är grundorsaken. Dessutom är SVT och Barnkanalen vana vid kritiken.

– Snöfrågan kommer varje år. Oavsett hur mycket snö det är, säger Safa Safiyari.

ANNONS