Vi shoppar oss glatt mot avgrunden i ”Ullared”

När klimathotets varningsklockor ringer allt högre framstår ”Ullared” som mörk satir

Foto: DPLAY
Säkert kort. I ”Ullared” pågår shoppingen som vanligt, trots att isarna smälter och skogarna brinner.

Klimathotet blir allt mer akut men i ”Ullared” shoppar man obekymrat vidare – eftersom kanalerna bara törs satsa på säkra, beprövade kort.

Konsumtionen måste minska med mer än hälften för att nå FN:s modesta klimatmål, larmade Naturvårdsverket i höstas. Att se ”Ullared” (Kanal 5/Dplay) säsong 10 i den verkligheten känns ungefär lika otidsenligt som om TV3 skulle återuppväcka Bruno Wintzells legendariska lekprogram ”Tutti frutti” (där höjdpunkten var att se fruktflickorna fröken Ananas och Citron visa brösten).

För i ”Ullared” har ingenting hänt, förutom att allt blivit större. Miljonerna rullar in, Morgan och Ola-Conny håller i korvätartävlingar och systrarna Gunnel och Maritta shoppar fläsk. De enorma försäljningssiffrorna kryddar varje program och man låter kunder med överfyllda vagnar bikta sig och avslöja sina mest onödiga köp.

Som om inte isarna smälter och skogarna brinner. ”Ullared” blir omedvetet (?) en mörk satir av en värld i existentiell kris.

 

Frågan är dock om man verkligen behöver bry sig om denna lättsamma underhållning på tomgång, med endast runt 200 000 tittare per program (enligt mätföretaget MMS). ”Ullared” är knappast klimatets största bov.

Samtidigt är det just därför programmets fortsatta existens känns så avgrundsdjupt meningslös. Att kritisera ”Ullared” – både shoppingcentret och tv-showen – har tidigare varit likställt med att håna folklighet och ”vanliga människor”. De som, liksom jag när jag var barn, åkte till köpcentret som en social grej.

Egentligen borde det ju vara precis tvärtom. Att tiden då man framställt ”vanliga människor” som så omedvetna och okunniga som i ”Ullared” för länge sedan skulle vara över.

 

Så varför har inte ”Ullared” lagts ned ännu? Varför ser våra tv-tablåer nästan likadana ut som för tio år sedan – med ”Farmen” (TV4), ”Lyxfällan” (TV3) och ”Så ska det låta” (SVT)?

Tidsmässigt sammanfaller trenden med konservatismens uppsving, där psykologen Jordan B Petersons popularitet, Sverigedemokraternas opinionssiffror och lite orättvist humorpodden ”Della q” klumpats ihop. Vi söker uppenbarligen efter trygghet i en föränderlig värld. Men att koppla ihop detta med hur bakåtsträvande tv-underhållningen är just nu vore nog att dra för stora växlar.

Snarare handlar det om tv-världens globalisering och digitalisering, där kanalerna behöver allt mer ”content” (modernt fikonspråk för innehåll) och därför sällan vågar fimpa säkra kort och kända varumärken. Har man hittat en stadig målgrupp klamrar man sig fast vid den.

Medan internationella streamingtjänster öser pengar på nya reality- och dramaserier, kämpar de svenska kanalerna för att behålla sin ställning.

 

Knappt ens SVT vågar satsa, åtminstone inte på sin klassiska bästa sändningstid (klockan 20-22). Erik Haag och Lotta Lundgren började sitt sam­arbete redan med ”Landet brunsås” 2010, men att låta dem göra ungefär samma grej som vanligt i ”Bandet och jag” är tydligen så nyskapande och utmanande det blir just nu. 

Än så länge drar de buttert charmiga Hoforssystrarna en trogen tittarmålgrupp till ”Ullared”, men tiden lär komma ikapp även dem. Ju högre klimathotets varningsklockor ringer, desto mer orimligt blir ”Ullared”.

 

Lorena Bobbitt.

Veckans...

… dokumentär. I dag läggs de fyra avsnitten av Joshua Rofés serie ”Lorena” ut på streamingtjänsten Amazon prime. Via vittnesmål, rättegångsutdrag och nya intervjuer får vi en annan, mer komplex bild av ett av 90-talets mest omskrivna brott – då den misshandlade Lorena Bobbitt skar av sin makes penis med en kökskniv.

Foto: Jackson Lee Davis/AMC
Danai Gurira som Michonne.

…  zombies. The walking dead” (Kanal 9/Dplay) är tillbaka efter sitt traditionella uppehåll mitt i säsongen. Samtidigt kom nyheten att serien är klar för en tionde säsong då tyvärr ännu en favorit, den här gången Michonne (Danai Gurira), kommer lämna serien.

 

Kingdom.

…  zombies 2. Netflix sydkoreanska hit ”Kingdom” ska ha kostat över 16 miljoner kronor per avsnitt och ett mänskligt liv (en medarbetare som dog av överarbete). Palatsintriger, maktspel och ett mystiskt zombieutbrott drabbar medeltida Korea i en överdådig historia fylld av spektakulära outfits och överspel. Nu i februari börjar arbetet på den andra säsongen.

Pete Hamill och Jimmy Breslin.

… det var bättre förr, eller? ”Breslin and Hamill: Deadline artists” (HBO Nordic) är en dokumentär om två legendariska New York-journalister och vänner, Jimmy Breslin och Pete Hamill. Den är en fin hyllning till det bästa inom journalistiken, formuleringskonsten och ifrågasättandet av maktstrukturer, men lyckas samtidigt glömma bort historiens alla kvinnor inom yrket.

avSandra Wejbro

ARTIKELN HANDLAR OM