De värvar sina egna profiler

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-03

Hälften av deltagarna i ”Let’s dance” jobbar på TV 4

Sjödin, Kling och Birro har mer än ”Let's Dance” gemensamt. De jobbar alla för TV4.

Välkomna till ”Let’s dance” – reklamprogrammet för TV 4.

Hälften av deltagarna är kanalens egna profiler.

– De ville väldigt gärna att jag skulle vara med. Jag skulle ljuga om jag svarade något annat, säger TV 4-bloggaren Elin Kling.

I går presenterandes deltagarna i ”Let’s dance” 2010 på Grand Hôtel i Stockholm. Ett dansgäng där en stor del har stark koppling till TV 4.

Enligt Camilla Filipsson, pressansvarig på kanalen, har produktionen tidigare år haft en målsättning att inte ha med för många egna profiler.

I år fördes inte den diskussionen.

Moderedaktören Elin Kling är det senaste tillskottet på kanalen. TV 4 värvade den framgångsrika modebloggerskan från Kanal 5. Hon är dessutom stylist i framgångsagan ”Idol”.

Men det finns fler.

Förutom att skriva böcker är Marcus Birro bisittare i TV4:s debattprogram ”Kvällsöppet”. Willy Björkman är med i ”Bygglov”. Agneta Sjödin är sedan länge en stark profil på kanalen. Hon har tidigare lett ”Let’s dance”. Även E.M.D-stjärnan Mattias Andréasson blev känd genom TV4, under ”Idol” 2007.

Värvades i sista stund

Två av nästa års dansdeltagare fick frågan av TV4 i sista sekund. Båda är knutna till kanalen.

En av dem är komikern Claudia Galli, paneldeltagare i TV4-programmet ”Parlamentet”, och med i ”Cirkus Möller”. Hon blev tillfrågad så sent som för tre dagar sedan.

– Jag vet inte varför det tog en sådan tid. Kanske var det för att någon annan deltagare hade hoppat av. Jag sa ja på en sekund, säger hon.

Jan-Olof Hansson från ”Bonde söker fru” fick frågan för fem dagar sedan.

– Jag tvekade i ett dygn men flera personer från TV4 ringde på kvällen, sen på morgonen och till sist sa jag ja.

Historiskt sett har programmet haft tittarsiffror över miljonen och för deltagarna innebär det maximal exponering på bästa sändningstid.

”Jobbar med många”

Är det här ett sätt att marknadsföra era egna profiler?

– Nej, det är snarare så att TV4 jobbar med många människor, det är många som passerar kanalen, säger Magnus Karlsson Lamm, exekutiv producent på TV4.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln